אמונה

כיצד מחזירים את החיות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב, אור וברכה, חונכתי על ברכי הדת בזרם הדתי לאומי, הנני בוגרת אולפנה ושירות לאומי. לפני כשבע עשרה שנה (היום אני בת 37) פרשתי מהדת. ולפני שנה וחצי לאחר מסע ארוך ומפותל אל העצמי שלי – סגרתי מעגל וחזרתי בתשובה. (במסעי זה, עברתי דרך מפותלת ומפולפלת שהטמיעה וחיזקה את הערכים אשר עליהם גדלתי וחונכתי – האמונה החזקה בה" – התנסיתי במגזרים שונים, שיעורים, הרצאות, מדרשות ליטאיות וחסידיות כאחד. אינני מצטערת על השינוי המיוחל הזה אך מציק לי שדווקא כשחזרתי הכל נראה ´יבש´ יותר, פחות נעור לי בלב (אף פחות מהמקור אשר אותו עזבתי), אני מרגישה שאני כל שניה בנסיון. כל רגע מתגברת על אחד והשני מתדפק בדלת. די – זה לא נחמד להיות בקצב מאסיבי כזה של נסיונות. לפעמים ברגעים אופטימיים (זכר לתכונה מולדת) - אני מרגישה שה" מכין אותי למשהו גדול ומיוחד. ולפעמים אני מרגישה שדי, לא נחמד לעמול על משהו שלא יודעים מהי תכליתו ומטרתו ומתי אור האינסוף יגיח בקצה המנהרה. אני מאמינה באמונה שלמה ובטוחה שזו הדרך ואין לה תחליף. בטוחני שבע´ה אני נמצאת במקום של ´אין חזור´ לעולם החילוני. למרות שכולם רואים בי אדם אופטימי, חברותי ואנרגטי – זו לא אותה שמחת החיים שהיתה לי. משהו ´דעך´, חסר לי ההתערות הפעילה והכריזמטית בקהילה ברמה שהיתה בעולמי הקודם.. אני די מרגישה תלושה והפעם לא בהתחבטות דתי-חילוני אלא בזה שאינני מוצאת את הזרם הנכון לי. נח לי בכל הזרמים מחד, ומאידך בכל זרם יש את הנקודות המהותיות שקשה לי איתם. וקשה לי לבחור בזרם ספציפי. (בעיני כולם יהודים ולכולנו תורה אחת – קשה לי עם ההתפלגויות הללו ברמה העקרונית) . לפעמים אני מתגעגעת לחיות שהיתה לי, לתקופה הפורחת חברתית, קרייריסטית (בעקבות החזרה בתשובה כהכנה אישית שלי לבנית בית יהודי פצחתי בהסבה מקצועית מאהבה אחת שלי - מינהל עסקים לאהבה אחרת שלי - חינוך המיוחד). אני לא מתגעגעת לחילוניות שלי אלא לאישיות הפורחת. היה משהו בתקופה הזו מעין כח נעורים (שהיום חבוי וכלוא בתוכי אך מאד רוצה לפרוץ שוב) שהצית אותי, שהניע אותי ואני לא יודעת איך חוזרים לזה???! (זה משפיע עלי בכל רבדי החיים, גם בפן השידוכי... עד לפני חזרתי בתשובה המקום בו הסטטוס הרווקי שלי היווה יתרון חברתי נעים ופעיל בקרב חברי הרבים באותו סטטוס, עם חזרתי – פתאום הפכתי בעיני עצמי למשהו מבוגר יותר בקרב הדתיים שכמעט כולם מסביבי נשואים.. ולמרות שאני צעירה ברוחי ובסביבתי החדשה, אני מרגישה פנימה בנפשי – לא קשורה למקום). אני רוצה חיות, (החיים שלי בסדר כעת - אולי לאנשים אחרים החיים אותם אני חיה כעת הם האושר בהתגלמותו - אך אני רגילה וזקוקה למשהו חזק יותר, במינון גבוה יותר- עשיה פעילה, עושר חברתי-קהילתי וכדו"). האם יש לכבוד הרב רעיון כלשהו לפתרון המצב? N72@walla.co.il

תשובה

לכבוד השואלת,

סליחה על האיחור בתשובה עקב רוב הפניות.

קודם כל אומר מלה של שבח ומחמאה לדרכך, אשר לפי תאור מכתבך היא מהלך נפלא של אומץ הרוח ומסירות נפש לעמוד על העיקרונות ולקיים את מה שאת מוצאת שזהו הנכון והאמיתי בחיים.

שנית מה שצריכים לדעת היינו, שלדאוונינו כהיום הרבה חלקי החיות הם בגלות, וכגון מה שידוע מהבעש"ט ז"ל שבשעה שהלכו ישראל בגלות בזמן החורבן גם גלו הרבה ניגונים מבין היהודים לידי הגויים, ומזה אפשר להקיש ולהבין שגם בעוד הרבה תחומים של "חיות" ישנם חלקים שנמצאים בגלות.
והסיבה לזה ע"פ השקפה, כפי מה שכבר ידוע לך, שרצונו יתברך היינו לברר בסוף הימים את בחינת הרצון של כל אחד ואחד, לאיפה זה נוטה, ולכן מתגבר כ"כ החושך וחוסר החיות אצל הדתיים ולעומת זו החיות המסייע [ולפעמים אפילו המתפוצצת] אצל החילוניים, בכדי שכל אחד ואחד יהיה לו מלוא הבחירה החופשית לבחור באמת או בשקר, ומימלא יתברר איפה נוטה רצונו הכי פנימי.

א"כ גדול שכרך שאת עומדת בנסיון זה ומגלה בעליל להקב"ה שרצונך לעשות רצונו. מאידך, זה לא משנה את המציאות הלא-קל, שכולנו חיים בו כעת בסוף הימים, אשר לפעמים חסר לשומרי תורה ומצוות באיזה תחום מסויים אפילו הצרכים הבסיסיים - וזהו באמת נסיון.

והדבר היחיד שאחשוב ליעץ כעת, היינו להשקיע כוחות בענין השידוכין. ואין לך להרתיע מזה שלאחרים את נתפסת כמבוגרת כי הרי לפי דבריך את כן מרגישה חיות פנימי וצעירות. ולפי הנסיון שלי בעולם התשובה, ראיתי הרבה פעמים שאין ענין השידוכין תלוי בשנים, אלא בעצמה של חיות שאדם מרגיש בקרבו עד שאפילו המשודך יכול לחוש בו.

ולכן עצתי שתתחזקי שלא ליפול ברוחך ותתפללי שתוכלי למצוא את הבן זוג היחיד הזה שהוא כן יבין אותך בכל התחומים, ושאיתו את תוכלי לבנות לאורך ימים ושנים טובים - על אף החסרונות שאולי נמצאים בקהילות המורחבות שמסביבך - כי אחרי שהקב"ה יזמין לך בן זוג כזה, שוב תוכלו ביחד למצוא את הדרך הפרקטי האיך לממש את החיות, הפעילות, והאושר במינון הגבוה יותר שאת צריכה. ובכח הקב"ה לעשות הכל - ואפילו להזמין לך חתן כזו - רק תאמיני ותתפללי.

בברכה,

רב נחום



להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה