זוגיות

רוצה להתחתן עם כהן

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, אני בת כהן וגם אמא שלי היא בת כהן. הייתי פעם דתית לאומית ובזמן הזה כשנפגשתי עם בחורים לצורך שידוך לא היה אכפת לי בכלל אם הבחור כהן או לא, בכלל לא חשבתי על זה. לפני כמה שנים שיניתי להשקפה חרדית, ולאחרונה אני שמה לב שאני רוצה דווקא כהן, ואם מציעים לי בחור שאינו כהן- זה מאכזב אותי. כמובן שאני אפגש איתו אם כל הנתונים עליו נשמעים מתאימים, אבל משום מה אני מרגישה עוגמת נפש קלה שהוא לא כהן. אני כאילו מרגישה שאם אני אתחתן איתו אני כביכול ´יורדת שתי דרגות´ מכהן לדרגת ישראל (אפילו לוי אני לא אהיה). ואם חברה שלי מתחתנת עם כהן- אני מקנאה בה על הזכות הגדולה. תמיד אומרים שצריך לצפות לביאת המשיח כל יום וכל רגע ממש, אז אם יבוא בקרוב המשיח- אני אזכה לאכול מהתרומות ומהקדשים שאבא שלי יקבל. אבל אם אני אתחתן עם ישראל, ´הפסדתי´ הכל. מבאס... כמובן, לא מעניין אותי דווקא לאכול מהתרומות ומהקדשים, העניין הוא ´לרדת דרגה´ כביכול ולהפסיד את הזכות ללדת בנים כהנים. כמובן שלכל יהודי יש מעלה אפילו אם הוא לא כהן אבל בכל זאת, הרי ידוע על קמחית שהיתה צנועה ביותר וזכתה ללדת בנים שהיו כהנים גדולים- מכאן רואים שזו כן מעלה ללדת כהנים ולהיות אשת כהן, אז זו לא כזו ´שטות´ ו´טיפשות´ לרצות להתחתן עם כהן. כמובן שאני צריכה להתפלל שאני אקבל זיווג הגון ירא שמיים עם מידות טובות ולא לבקש דווקא על כהן (וזה מה שאני עושה- אני אומרת את התפילה לזיווג שכתה השל´ה הקדוש). השאלה שלי היא אם אני פוגשת בחור נחמד וטוב אבל לא כהן, איך לא להתבאס? ואיך לא לדחות אותו ולדרוש דווקא כהן? תודה

תשובה

שלום וברכה

בעיקרון, ההרגשות הללו מעודנות ואמיתיות מנפש זכה וטהורה.

בתלמוד במסכת פסחים כתוב שאהרן הכהן ראש משפחות הכהנים מקפיד על אותם אלו המצטרפים למשפחתו על ידי נישואין עם בת כהן, שיהיו מתאימים בדרגה שלהם להידבק בקדושת הכהונה. ולפיכך עולה מדברי התלמוד שההתייחסות הנכונה הוא שהישראל שמתחתן עם בת הכהן דבק לקדושת הכהונה אף שזה לא מתבטא במעמד ההלכתי. ולא שבת הכהן נפרדת מקדושת הכהונה על ידי נישואים אלו.

בסוגיא התלמודית מבואר גם שאהרן הכהן כביכול מסכים לכך שישראל תלמיד חכם ישא לאשה בת כהן, הוא מקפיד רק על אלו שאינם תלמידי חכמים ואינם כהנים שידבקו בקדושת הכהונה על ידי נישואים עם בת כהן.

כתוצאה מכך, נפסק ההלכה, שסעודת נישואין של בת כהן לישראל שאינו תלמיד חכם אינו נחשב לסעודת מצוה. אבל נישואין של בת כהן לישראל תלמיד חכם נחשב לסעודת מצוה.

ולכן, אם מציעים לך בחור ירא שמים ותלמיד חכם, עלייך לעשות חשבון אם זה מקובל לסבא ראש המשפחה אהרן הכהן, ואם זה מקובל עליו כמבואר בתלמוד זה צריך להיות מקובל גם עלייך מבלי להתבאס ולהרגיש הפסד. זאת לא את שמפסידה את קדושת הכהונה, אלא הפוך החתן שלך נדבק בקדושת הכהונה.

אם הנהגתך בצניעות תצדיק שכר של צאצאים כהנים גדולים כמו שזכתה קמחית, זה יכול להתקיים גם דרך הנכדים, שהבנות שתלדי מבעל שאינו כהן ינשאו בעתיד לכהנים ויולידו זרע כהנים.

בעצם, מבואר בדברי הראשונים, שכהנת הנשואה למי שאינו כהן, לא איבדה את קדושת הכהונה [חוץ מלגבי אכילת התרומה] ולא עוד אלא שהילדים שלה אף הם נחשבים לכהנים בכל תקופת ההריון מדין התלמודי ש´עובר ירך אמו´, ולכן הבן הבכור שלך יהיה פטור מפדיון הבן בכל מצב, מכיון שברגע הלידה הוא עדיין נחשב לכהן כמותך. ורק לאחרי הלידה הילדים מקבלים את ההגדרה ההלכתית של האבא.

וה´ יעזור שתמצאי בהקדם את הזיווג המתאים לך ירא שמים ותלמיד חכם, ולדעת שבפרט בעניין הזיווג כדאי להיות מובל מהקב"ה ולא לנסות להוביל, כי מה´ אשה לאיש. ואין מקום להרגיש הרגשות של פספוס.

בהצלחה - מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה