חברה והשקפה

תורה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

למערכת הידברות השלום והברכה ! ראשית אעיר שכבר לפני זמןרב מאד שלחתי תגובה לתגובה בענין אמונה במשיח ועד עתה לא קיבלתי כל תגובה לענין אבקשכם לבדוק את הנושא. הפעם אשאל שאלה אחרת :כתוב אחד אומר ´כי לא איש א-ל ויכזב ובן אדם ויתנחם ההוא אמר ולא יעשה וכו"´משמע שאין מצב חרטה אצל הא-ל דבר זה גם נתמך שכלית שהרי אם הוא יודע כל הרי שיודע אחרית דבר מראשיתו אם כן מה לו להתחרט והנה בשלושה פסוקים כתוב מפורש שה" ניחם א.´ניחמתי כי עשיתי את האדם בארץ´ ב.´וינחם ה" על הרעה אשר חשב לעשות לעמו´ ג.´כי ידין ה" עמו ועל עבדיו יתנחם´ כיצד יתכן הדבר אצל הבורא יודע הכל? אקווה לתשובתכם המהירה הפעם תודה וכל טוב

תשובה

שלום וברכה

רבי יוסף בכור שור על בראשית פרק ו פסוק ז
כי נחמתי כי עשיתים. וכן "נחמתי כי המלכתי את שאול וגו´", וכן "וינחם ה´ על הרעה", וכן "נחם כרוב חסדיו". וכן "אתה [אל חנון ורחום] ארך אפים [ורב חסד] וניחם על הרעה".

ומקשים על כל אילו - "לא איש אל ויכזב ובן אדם ויתנחם".

ויש לך להבין כי בג´ דרכים הנחמה באה, כי פעמים אדם נודר לחבירו לעשות לו טובה או רעה ומתחרט בעצמו ואינו מקיים ואינו עומד בדיבורו, אע"פ שיש לאל ידו לעשות אבל אינו רוצה, וזה כזב שכוזב לו. ופעמים סבור שיכול לעשות לו ואין לאל ידו לעשות, ומתנחם בעל כרחו מחמת האונס, ועל אילו שתים הוא אומר - "לא איש אל ויכזב" אלא דברו מקיים, "ובן אדם ויתנחם", מחמת שאין לו, והוא כל יכול. ולפי שהיה אומר לו בלק - "מה דבר ה´"? כלומר "חזר מן הברכה לקללה" ולכך ענה לו - "לא איש אל ויכזב" שלא יעמוד בדיבורו, כי כל דבריו אמת, "ובן אדם ויתנחם", מחמת שאינו יכול להעמיד, כי לא קצרה ידו. אבל יש נחמה שלישית שאינה באה מחמת שנודר אלא מחמת אותן שנודרין לו, כגון אם ידבר הקב"ה על גוי וממלכה להרע להם, כמו על אותם של נינוה, ודאי מדעת כן הוא אומר, אם יעמדו במרדן.

ואם שבו ישוב מחרון אפו ויטיב להם. ודברו הוא אמת, וכן הפך אם אמר להטיב להם, והם קלקלו, וזהו כבודו של מעלה, וכן כשברא הקב"ה אדם, לכבודו בראו ולשמשו, כמו שכתוב "כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו", וכיון שקלקלו הריני עושה עצמי כאילו נחמתי, ואמחם, ומכל מקום החזרה מהם באה. וכך שאול כשהמליכו מדעת כך [המליכו], שלא יעבור על רצונו של מקום, והוא פשע, ולפיכך גרמו לו עונותיו שאעשה עצמי כמנחם. ואעפ"י שידע מתחילה שיקלקלו, כי הכל גלוי לפניו, בראם כדי שיוסרו בהם אחרים ולא יקלקלו מעשיהם:

בברכה - בנימין שמאולי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה