חברה והשקפה

שירות לאומי האם מותר או אסור

  • ט"ז אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

בס"ד שלום וברכה כבוד הרב רציתי לשאול לענין שירות לאומי ראיתי שיש הרבה רבנים שאוסרים אז ברוך ה' הבנתי ואני כבר לא מעונינת בכך מבלי שראיתי מה הסיבה אפילו לעומתי החברות שלי ואחותי לא מסכימות עם הענין כי יש עמותה של שירות לאומי לנשים חרדיות והנשים הללו שומרות על עצמן ומשלבות מדרשה עם זה ונוהגות לפי כל הכללים בהלכה ולא משרתות במקומות מעורבים שיש בהם חשש לעבור על גדרי ההלכה וכד' עקב כך הם שאלו למה אז יש איסור כללי על שירות לאומי ?! בנוסף הם אמרו שאם הן לא ישרתו ימנעו מהן הרבה דברים כמו הנחה במשכתנאות הנחה בלימודים וכד' אז עניתי להן כפי שאתם עניתם לי בעבר שבשנה הזו אם הן יעבדו אז יתאזן מהכסף כמו ההנחות אבל הן טענו שיש מלא מקומות עבודה שלא מקבלים את מי שלא שירתה בשירות לאומי וזה לצערי נכון , האם יש הקלה שמותרת לעשות שירות לאומי ? למרות שאני יודעת שאסור אבל באמת שאנו שומרות תורה לפי כל חוקיה ומצוותיה ברוך ה' כמובן שיש לנו עוד לאן להגיע בנוסף אנו רוצות להרגיש שתרמנו למדינה במשהו . אשמח בתשובה שתפרט לי ולא תענה לי במילה סליחה על החוצפה באמת שזה לא בא ממקום של חוצפה אלא של הבנה עמוקה . ממש תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

כבר הארכנו רבות באיסורים בדבר ונכתוב שוב בקיצור.

חז"ל אסרו לתקוע בשופר בשבת שמא יהיה יהודי אחד שלא יודע לתקוע היטיב ויטלטל את השופר בשבת ולכן ביטלו את מצוות תקיעת שופר שהיא כידוע ממתיקה את הדינים ומביאה על כל עם ישראל את מידת הרחמים, כי חילול שבת אחד של יהודי אחד מקלקל יותר מכל השופרות של עם ישראל.

השירות הלאומי ברובו מקולקל ורבות הבנות הנופלות שם ברוחניות ומגיעות לחילול שבת לא חד פעמי אם מחמת המקום שהן משרתות או מחמת החבירות בדירות ועוד ועד, על כן גדולי ישראל בדור הקודם אסרו זאת לחלוטין, ביניהם הגר"מ אליהו והגר"ע יוסף זאת ועוד אף אם כרגע הבנות מסודרות במקום טוב הרי שהן כפופות להחלטלות מנהלת השירות האזרחי והתנאים יכולים להשתנות בכל רגע לרעה ורוב רובן של הבנות לא יעזבו את השירות. כבר ראינו זאת פעמים רבות שכל מקום שהוא מעין צבא וכוד' שהאדם אינו ברשות עצמו התנאים משתנים, כגון חיילים חרדיים שהכריחו אותן לשמוע שירת נשים, כשרות לא ראויה ועוד עוד. רק במקום אזרחי לגמרי כאשר האדם ברשות עצמו בכל עת, ניתן לעבוד במקום כשר וצנוע ובידיעה בהרעת תנאים ניתן תמיד להתפטר. קשה לסמוך על בנות שיעזבו את השירות הלאומי כאשר התנאים הרוחניים יורעו באמצע, ולוותר על כל הרווחים שהבחורה מתכוונת להרוויח בסוף שנה.

אין כל ריווח למדינה מהשירות הלאומי, האוצר מתנגד לזה כי הוא מפסיד על הבנות והדברים בוארו בהרחבה בעבר מי שמרוויח זה כמה עסקנים של הד"ל, שמטרתם היא הרבה ריוח וקצת אידואלגיה קלוקלת שהבנות ירגישו שהן לאומיות וכיבכול תורמות למולדת.

ראי הודאת בעל דין כאן

אקווה שהדברים ברורים.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בנותשירות לאומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה