שאל את הרב - כללי

מה ההבדל בין חלק לעולם הבא, בן העולם הבא, מזומן לחיי העוה"ב?

  • ו' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום וברכה, שמעתי את הביטויים: חלק לעולם הבא, בן העולם הבא, מזומן לחיי עולם הבא. רציתי לדעת מה ההבדל בין שלושתם. תודה רבה.

תשובה

שלום רב,

אכן הביטוי "חלק לעולם הבא" - מצינו במשנה מסכת סנהדרין (דף צ עמוד א) שכל ישראל יש להם חלק לעולם הבא.

והביטוי "בן העולם הבא" - מצינו במסכת ברכות (דף ד עמוד ב) איזהו בן העולם הבא? זה הסומך גאולה לתפלה של ערבית. ועוד אמרו שם, כל האומר "תהלה לדוד" בכל יום שלוש פעמים, מובטח לו שהוא בן העולם הבא (וכן ראה עוד ביטוי זה שם דף נז עמוד א, מסכת שבת דף קנג עמוד א, מסכת פסחים דף ח סוף עמוד א, מסכת יומא דף פח עמוד א, מסכת תענית דף כב עמוד א, מסכת מגילה דף כח עמוד ב, מסכת כתובות דף קיא עמוד א, מסכת סנהדרין דף פח עמוד ב, כלה רבתי סוף פרק ה, וטור אורח חיים סימן לז).

והביטוי "מזומן לחיי העולם הבא" - מצינו במסכת ברכות (דף סא עמוד ב) שאחרי פטירתו של רבי עקיבא, יצתה בת קול ואמרה אשריך רבי עקיבא שאתה מזומן לחיי העולם הבא (וכן ראה ביטוי זה במסכת תענית דף כט עמוד א, מסכת עבודה זרה דף יז עמוד א, ודף יח עמוד א, ומסכת כתובות דף קג עמוד ב).

ובהסבר החילוק בין ג' המאמרים הנ"ל - ראה לבעל הבן איש חי בספרו בן יהוידע מסכת שבת (דף קנג עמוד א) שהביא בשם רבינו האר"י ז"ל, שכל שנאמר בו בן עולם הבא אינו צריך סיוע מאחרים בעלייתו, אלא אדרבה הוא יהיה מסייע לאחרים להעלותם עמו. אבל הנאמר בו יש לו חלק לעולם הבא, הנה הוא צריך לסיוע מצדיקים אחרים בעלייתו. יעויין שם. וכאשר כתוב "מזומן לחיי העולם הבא" הכוונה שנכנס ישר לעולם הבא בלא דין ובלא יסורין וכמו שכתבו התוספות במסכת כתובות (דף קג עמוד ב ד"ה מזומן) בשם הרב ר' מאיר. וכך מבואר במהר"ל בספרו גור אריה (במדבר פרק כ אות יז). וכן מצאתי לבעל האור החיים הק' בספרו חפץ ה' מסכת ברכות (דף סא עמוד ב, ד"ה יצתה) ש"מזומן" פירושו בלי שיצטרך לתת דין וחשבון על שום נדנוד עוון.

עוד הסבר מובא בספר תורת חיים מסכת סנהדרין (דף פח עמוד ב) על שאלת הגמרא שם איזהו בן העולם הבא, שאף על גב שכל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, היינו לאחר שמת ונידון בחיבוט הקבר ובעונשו של גיהנום, שהמיתה והעונשין מכפרין עליו, ונעשה בן עולם הבא. אולם מה שהגמרא שואלת איזהו בן העולם הבא, היינו שכבר עכשיו כמות שהוא חי הוא ראוי להגיע לעולם הבא. ועל פי זה יישב את דברי הגמרא במסכת תענית (דף כב עמוד א) לגבי רבי ברוקא חוזאה ששאל את אליהו הנביא, אם יש בשוק שהם עומדים בו מישהו שהוא בן העולם הבא. ולכאורה הרי כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. ולפי האמור מיושב שאמנם כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, אולם לא כל אחד הוא בגדר "בן העולם הבא".

ולפי מהלך זה צריך למצוא הסבר אחר ל"מזומן לחיי העולם הבא", ואפשר שיפרש כמו שכתב המהר"ל בחידושי אגדות מסכת כתובות (דף קג עמוד ב) שלכל ישראל יש חלק בלבד לעולם הבא, אבל מזומן משמע שיש לו עיקר עולם הבא ולא שיש לו חלק בלבד (וע"ע של"ה פרשת ואתחנן שכתב, שדרגת "בן העולם הבא" היא מעל דרגת "מזומן לחיי העולם הבא". אולם ראה בספר באר שבע בחידושיו על פרק חלק, במשנה כל ישראל יש להם חלק לעוה"ב, שמזומן לחיי העולם הבא היא המדרגה הגדולה האחרונה שאין למעלה הימנה. והנה מצינו עוד מושג של "נוחלי העולם הבא", ראה מסכת פסחים דף קיג עמוד א שלשה מנוחלי העולם הבא וכו'. וכן מצינו מושג "חיי העולם הבא", ראה מסכת עבודה זרה דף יח עמוד א מה אני "לחיי העולם הבא". וכן בירושלמי מסכת שבת פרק א סוף הלכה ג כל מי שהוא קבוע בארץ ישראל וכו' מובטח לו שהוא מ"חיי העולם הבא").

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עולם הבאגן עדן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה