הלכות ומנהגים

האם מותר לערוך חופה בבית הכנסת?

  • ו' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

כבוד הרב שלום, ברצוני לשאול אותך שאלה, אני וחבר שלי מתכננים להתחתן בקרוב ושנינו מתחזקים, עכשיו רצינו לעשות חופה בבית הכנסת אבל שמענו שאי אפשר לעשות חופה בבית הכנסת אם הכלה לא בתולה האם זה נכון? אני אשמח לתשובה תודה רבה כבוד הרב

תשובה

שלום רב,

מנהג האשכנזים שלא לערוך חופה בבית הכנסת כלל (יעויין מה שהביא בזה בספר הנשואין כהלכתם חלק א' פרק ט סעיפים לא, לב, לג, לה), וזה לא משנה אם הכלה בתולה או לא.

אולם לפי מנהג הספרדים מותר לערוך חופה בבית הכנסת, ובתנאי שנזהרים בקדושת המקום, והנשים מגיעות במלבושי צניעות ובכיסוי ראש, ונזהרים שאנשים ונשים לא ישבו במעורב, וגם נזהרים משיחה בטילה וליצנות וקלות ראש ואכילה ושתייה. ומכל מקום בדרך כלל ראוי ונכון להימנע מלערוך חופה בבית הכנסת לאחר שהמציאות היא שקשה להיזהר בקדושת המקום כנדרש. ואין הבדל בכל זה אם הכלה בתולה או לא (זאת אומרת, שלפי מנהג הספרדים אם נזהרים בקדושת המקום וכנ"ל, גם כלה שאיננה בתולה יכולה לערוך חופה בבית הכנסת).

מקורות: יעויין שו"ת יביע אומר חלק ג' (חלק אבן העזר סימן י) וספר ילקוט יוסף שובע שמחות חלק א' (פרק ו סעיף יב). וע"ש (סעיף יג) שאם עורכים חופה בבית הכנסת יש להזהיר עוד שלא להתנשק עם החתן וקרוביו לאחר החופה, שאין לנשק בבית הכנסת, וכן ראה שם מה שהזהיר בעניין אכילה ושתייה בבית הכנסת. וע"ע בשו"ת אשר חנן חלק ג' (סימן ט).

בשעה טובה ומוצלחת,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בית כנסתחופה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה