חברה והשקפה

חמורבי@

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מצורף בזאת קישור הכרחי לקורא כדי לענות על השאלות הצפות לאחר קריאה , שאלתי הברורה כיצד אנו מתיימרים תמיד לומר שתורתנו קודמת לכל ואנו העם הנבחר ,אם היו עמים קדמונים שקיבלו את התורה עוד לפנינו , ואני לא מסכימה עם התשובות של כמה רבנים לאור שאלות דומות כי ישנם הבדלים רחוקים כי זו תשובה מתחמקת ולא נכונה ולא בנויה על הוכחות קיימות אני רוצה תשובה מספקת נכונה שרבים שיקראו ושאלתם כשאלתי ימצאו את השקט בתשובה !!! תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

חמורבי היה מלך בבל בין השנים 1792-1750 לפנה"ס הנוצרית, שזה בערך תקופת אברהם אבינו. נמצאה אבן שעליה חקוקים חוקים מתקופת ממלכתו, שמכונים חוקי חמורבי.

הדמיון בין חוקי חמורבי למצוות התורה, הוא במעט חוקים העוסקים בבין אדם לחברו וגם בזה לא דמיון מוחלט, אלא בצורת הענישה, כמו גבי המכה את עין חברו או את עבד חברו וכדומה.

ישנם חוקים קדומים יותר מבבל המכונים חוקי אשנונה שגם בהם כתובים בין השאר מעט חוקים הדומים בסגנונם לחוקי התורה כגון בעניני הכאה, ועניני גירושין.

באמת, שאין כאן שאלה, מכיון שהעמים הקדומים בני נח נצטוו אחרי המבול על ידי הנביא נח בשבע מצוות האוניברסליות ככתוב בתורה, ובין הדברים נצטוו על עשיית צדק ומשפט, ולדעת כמה ראשונים אף החוקים עצמם של משפטי בני נח נתקבלו מהקב"ה, ולפיכך יתכן מאוד שיהיה מופיע בין חוקי חמורבי העונש של תשלומי כפל לגנב שגנב, ואין מכך שום פירכא על התורה האלוקית. התורה האלוקית מאששת בבירור שלעמים הקדמונים היתה תורה שכללה הוראות משפטיות, ונמסרה להם על ידי נח. 

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה