תפילה וברכות

שאלות בברכות השחר ועוד

  • ג' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב רציתי לשאול בבקשה 1. ברכות השחר וברכות התורה אפשר לקרוא ישר אחרי הנטילה ואשר יצר אפילו אם לא התארגנתי או ציחצחתי שיניים? או שצריך אחרי הכל? 2. מתי אפשר לקרוא את ברכות השחר והתורה? מאיזה שעה בבוקר? לפעמים אני קמה למשמרת לעבודה ב3 או 4 לפנות בוקר 3. שמעתי ממשהי שאחרי שנרדמים בצהריים וקמים באותו ערב ואחרי שהחשיך שכבר חושך בחוץ., צריך שוב לקרוא את ברכות התורה בלי השחר. מישהי אחרת אמרה לי שזה רק אם אני מתכוונת לברך או להתפלל או לעשות קידוש או ללמוד תורה שיעור באינטרנט או משהו כזה, בקיצור בכללי אני כן צריכה לברך אחרי שקמתי בלילה. האם זה נכון? והאם גם צריך לעשות נטילת ידיים? 4. בנוגע לשאלה מספר 3 קורה לי שאני נרדמת ביום שישי וקמה לקידוש ולסעודה מיש אור בחוץ עד שיש חושך כמובן, אז אני צריכה לקרוא שוב את ברכות התורה בגלל שאני זאת שמקדשת ומברכת או בכללי אני צריכה או שלא בכלל? 5. אני עושה קידוש בקידוש יום של שבת ויצא שאני היתי קצת חולה ולא רציתי שאמא שלי תידבק ממני. אז אני במצב כזה צריכה לברך על הכוס ואז למזוג לה לכוס אחרת ואז לשתות משלי או משהו אחר? כי אם אני שותה ואז מוזגת לה זה כאילו היא שותה מאותו כוס ותידבק ממני... 6. כמה כמות מהיין צריך לשתות כדי לצאת בידי חובה בקידוש ובהבדלה? (בהבדלה אם אני מברכת) *עניתם לי על זה אבל לא אמרתם לי אם חובה ומה הכמות שחובה ומתי מברכים ברכה אחרונה או שלא צריך אחרי קידוש רגיל?.... 7. האם רק בהבדלה צריך לברך ברכה אחרונה על הגפן? כל הבדלה? או גם הקידוש? 8. בקידוש יום האם זה פוטר לי את השתיה נגיד אני רוצה לשתות תה אז אני צריכה לברך שהכל או לא? 9. בהבדלה באיזה שלב מדליקים את הנר? אני מדליקה בהתחלה של ההבדלה אחרי שקראתי 3 פעמים את "אלוקי אברהם..." לסגולה. רב תודות ושיהיה שבת שלום

תשובה

שלום וברכה

1. ניתן לקרוא מיד.

2. אם קמים לאחר חצות ניתן לברך את כל הברכות ברכת הנותן לשכוי יש לברך לאחר שיאור היום. בני אשכנז יכולים להקל ולברך הכל ביחד.

3. יש המחמירים בדבר אם את באמת הולכת ללמוד בפיך. אולם על שמיעת שיעור באינטרנט בוודאי שאין לברך, אם את מתכוונת לחזור ולישון.

4. לא צריכה.

5. עצה טובה קודם למזוג מהכוס לכוס אחרת שאת תשתי ממנה ואימך תשתה מהכוס מבלי שאת שתית לפני זה.

6. כ50 מ"ל חובה בין בקידוש ובין בהבדלה.

7. רק בהבדלה. בקידוש את נוטלת ידיים לסעודה וברכת המזון על הלחם פוטרת אף את היין. אם לא שתית בהבלדה 86 מ"ל אין לברך ברכה אחרונה.

8. לא מברכת.

9. נכון מאוד, יש לומר לפני הדלקת הנר "ברוך המבדיל בין קודש לחול"

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה