שאל את הרב - כללי

מעשה ברוריה

  • כ"ט אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום! לימדו אותנו בבית ספר (חילוני) על "מעשה ברוריה" שלפי מה שהבנתי, רש"י כתב מעשה זה (ולפי מה שהמורה שלנו הסביר, הוא עשה זאת משום שברוריה הייתה בת ולא התאים לו שיש רבנית ברמה גבוהה מבחינת הידע בהלכות כמו של רבנים, כלומר הוא עשה זאת כי חשב שמין הנקבי נחות יותר ולכן רצה "להוריד" אותה בכך שיכתוב מעשה זה). לפי מה שהבנתי, המעשה היה שרבי מאיר החליט לנסות את אשתו (ברוריה) והוא אמר לאחד התלמידים בבית מדרש לפתות את ברוריה, וברוריה נפלה בעברה ובגלל זה רבי מאיר בעל הנס מת. השאלה שלי היא האם מעשה זה באמת היה? ואם כן אז למה רבי מאיר ניסה את ברוריה? הרי הוא שם לה מכשול. ואם מעשה זה לא נכון, אז באמת רש"י חשב שהמין הנקבי נחות יותר והמציא מעשה זה? אשמח אם תרחיב על העניין. תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

כמובן שחלילה רש"י ימציא משהו. מוחו הקודח של המורה ממציא דברים.

הנה דברי רש"י על הגמרא שמספרת שר' מאיר נאלץ לברוח לבבל רש"י מסכת עבודה זרה דף יח עמוד ב 

ואיכא דאמרי משום מעשה דברוריא - שפעם אחת ליגלגה על שאמרו חכמים (קדושין דף פ:) נשים דעתן קלות הן עלייהו ואמר לה חייך סופך להודות לדבריהם וצוה לאחד מתלמידיו לנסותה לדבר עבירה והפציר בה ימים רבים עד שנתרצית וכשנודע לה חנקה עצמה וערק רבי מאיר מחמת כסופא.
ר' מאיר לא מת אלא ברח.
ר' מאיר רצה להוכיח לאשתו שדברי חכמים אמת לאמיתה ולכן שלח משיהי לפתותה וכמובן שאף לאחר שהסכימה לחטוא לא עשו דבר כי התלמיד היה רק מפתה אבל לא התכוון כלל לחטוא ולא חטא כלל בפועל.
 
בברכה,
בנימין שמואלי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה