תורה ומדע

הוכחה לכך שיש בורא לעולם?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ריצ`ארד דוקינס, טוען בספרו את טענת "הבוינג 747 הסופי" וזהו טיעון חזק ומנצח. זה הולך כך: אם אתה טוען שסדר דורש מסדר תבוני, אזי המסדר התבוני יהיה חייב להיות מורכב יותר ויהיה חייב להיות מסודר בעצמו. לכן הוא עצמו מחייב מסדר תבוני, וכך נוצרת ריגרסיה אין סופית.. משל: איש מאמין יאמר לך: שעון מעיד שיש שען. לכן העולם מעיד שיש מתכנן היות וסדר מעיד על מסדר. נאמר לו: שעון מעיד על שען - אבל השען גם יותר מורכב מהשעון! אם כן, העולם מעיד על מתכנן שהוא עצמו יותר מורכב מהעולם - זוהי הגבלה לבורא! זוהי פרכה לדבר הוכחת האלוקים שסדר מעיד על מסדר ואפשר ללמוד זאת מתוך המציאות היום יומית... אשמח לקבל תשובה מעמיקה וטובה.

תשובה

שלום וברכה

העולם הגשמי מחוייב לחוקי ההגיון, ולכן הוא מחייב שיהיה לו בורא ומתכנת, מה שאין כן את הבורא שהוא מעל לחוקי הפיסיקה, וגם מעל לחוקי ההגיון, אי אפשר להגביל שההגיון מחייב שיהיה מתכנת לבורא, מאחר ובמקום זה כבר לא עובדים עם חוקי ההגיון המוכרים לנו, ופשוט אין לנו כלים איך להבין אותו.

מה שמופרך להגיד על עולם מורכב פיסי, גשמי, שהכל מסודר לפי ההגיון שלנו, שהוא המציא את עצמו, ללא חוקי הגיון. בקיצור, סדר גשמי מחייב מתכנת, ולא כן סדר רוחני שאינו מופעל על פי חוקי הגיון המוכרים לנו, ואין לו זמן, והיה הוה ויהיה שוים אצלו בו זמנית.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה