תורה ומדע

מוח-לב-נשמה

  • כ"ז אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

ערב טוב כבוד הרב, שאלה שהטרידה אותי מזה זמן רב: הבנתי שלמוח וללב מיוחסים תכונות רוחניות.. אם כן, מלבד תפקידם הפיזיולוגי הידוע- מהי החלוקה הרוחנית והגדרת התפקידים בין המוח, הלב ונשמת האדם? היכן עפ"י היהדות שוכנת נשמת האדם בגוף? כאשר אדם מתבונן על מהותו- הוא מסוגל להרגיש כי גופו איננו מהותו, אלא בסה"כ כלי קיבול. "הגוף -שלי-". כאשר חס וחלילה נפגע או נגדע איבר, או אולי אפילו מתבצעת השתלה [ואפילו השתלת לב]- מהות האדם איננה משתנה והוא נשאר עצמו. אם כך- השאלה שלי היא בעצם כזו- *האם המחשבה היא הנשמה?... כמה התלבטויות שעלו לי בנושא- המדע טוען שמקור חשיבת האדם הוא במוחו. אם אכן מחשבת האדם נובעת ממוחו- מה קורה לנשמה במצבים [לא עלינו] של פגיעות במוח [מולדות ונרכשות]\אלצהיימר\תסמונת דאון\פיגור וכו', בהם תודעת האדם נפגעת בצורה מולדת או מפגיעה כלשהי?.. ואם אכן מיוחסת תכונות רוחניות ללב האדם- מה קורה כאשר מתבצעת השתלה?.. עניין נוסף שאשמח אם תעזור לי לבאר- מחשבות האדם, הדימיון והרעיונות- מהם ומניין הם? שאלה מעט מורכבת, אך אשמח מאוד אם תוכל לענות עליה במלואה.. בתודה, רועי.

תשובה

שלום וברכה,

 
הלב הוא איבר שמזרים דם לכל הגוף, והוא משל לנשמה שממלאת ומחייה את כל הגוף כולו. אך המח הוא משכן השכל.
 
אולם גם המח, בסופו של דבר, אינו אלא גוש בשר. הוא אמנם מכונה מורכבת מאוד - אך אף מכונה אינה פועלת מעצמה. 
המחשב הוא מכונה מורכבת מאוד, אך הוא לא יכתוב מעצמו מאמרים ויגלוש באתרים. לשם כך נדרש אדם שישתמש במחשב. ובנמשל כך הוא גם אדם, אם הוא נהפך לצמח - גופו ומוחו יכולים להיות שלמים, רק שאין אף אחד בבית כך שהגוף שובת.
 
ולגבי שאלתך על מחלות מח, פיגור וכו' - הבה נחשוב על הנשמה בתוך הגוף כעל נהג בתוך רכב. אם הבלמים מתקלקלים, או יש תקלה אחרת ברכב שגורמת לו לחוסר שליטה, לא נחשוב שהנהג מטורף, אלא הרכב בעייתי והנהג שולט בו בקושי. כך גם אדם שחולה במחלה מוחית או פיגור - הנשמה מוגבלת בתוך מוחו להביע את עצמה, והיא סובלת ממצבי רוח בלתי נשלטים וכו'.
 
הרגשות, הדמיון והמחשבות - הם כלים של הרוח בתוך המכונה. מי שבוחר לחשוב את המחשבות, לדמיין את הדמיונות, ולהרגיש את הרגשות - היא הנשמה שמפעילה את המח.
 
להרחבה נא לראות את המאמר: האדם מכונה או נשמה -
וגם כאן:
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה