חברה והשקפה

ללמוד מדוד המלך

  • כ"ו אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

דוד המלך היה תלמיד חכם שלמד תורה, כתב את מרבית תהילים, ונלחם אתמלחמות ישראל עד סמוך לסוף חייו. הוא דוגמה מצויינת לדרישה מתלמידי ישיבה להתגייס וגם בשביל השלום בין בני ישראל. למה לא לומדים דוגמה מדוד המלך? שאלה שנייה היא למה לא מלמדים תלמוד, משנה ומחשבת ישראל גם בבתי הספר הממלכתיים?תורת ישראל משחיזה את המוח ומלמדת מידות טובות ובעיקר את ואהבת לרעך כמוך. אודה לתשובה על שתי השאלות.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
חשוב שתצפה בהרצאתו של הרב זמיר כהן על חרדים וגיוס בני הישיבות:
וראה בבקשה את המאמר:
 
הבעיה אינה נמצאת עם לחימה בצבא ישראל, אלא בעצם ההתגייסות לצבא שלא פועל על פי חוקי ההלכה ולא נשמע לגדולי ישראל. להבדיל, האם הורים חילונים היו מוכנים שילדיהם ישרתו בצבא חרדי במשך 3 שנים? הם ודאי היו חוששים שילדיהם יחזרו בתשובה... כך גם הורים חרדים אינם מעוניינים שילדיהם יתקלקלו בצבא חילוני. אני יכול לספר לך מנסיון אישי שכמעט כל חבריי מהישיבה התיכונית הורידו את הכיפות לאחר הצבא - הם סיפרו לי שהרגישו בצבא תחושת זלזול כלפי הדת, עד שהם התביישו ללכת עם כיפה לראשם.
 
יהושע בן נון ודוד המלך היו צדיקים שעשו כל מעשיהם על פי התורה הקדושה. הצבאות שלהם היו צבאות קדושים שהקפיד על המצוות, כפי שנאמר בתורה: "והיה מחניך קדוש".
 
לעומת זאת בימינו הצבא הוא חילוני, וכל ההנהגות הצבאיות נעשות בידי אנשים רבים שאינם מאמינים, אשר מחללים שבת בפרהסיה, ולא מחשיבים את המצוות ואת גדולי ישראל. 
הצבא מחייב אינספור אנשים בימינו לחלל את השבת עבור פעילויות שגרתיות שאין בהם שום ספק פיקוח נפש כלל, וזה כולל אימונים צבאיים, נסיעות, הובלות, תיקונים ועוד. הצבא מחלל שבת בפרהסיה. מערכת הכשרות בצבא נכשלת לעיתים קרובות מחוסר הקפדה של המצוות, כפי שמדווחים דתיים שהתנסו בה. פעם אחר פעם נשמעות התלונות בדבר הזילזול שנעשה בכשרות הצבאית, על אינספור איסורי מאכלים שעוברים החיילים בצה"ל. הצבא הישראלי גירש יהודים מבתיהם בדרך של גזל כדי לשכן בהם ערבים - האם פעולה שכזו היתה מותרת מצד ההלכה היהודית? נראה שלאיש בצבא לא היה אכפת משאלה זו - כי פעולות צבאיות נעשו בידי מפקדים ואנשי מדינה חילונים, ולא מתוך שיקולים הלכתיים. כמה וכמה פעמים הורגים חיילים ערבים וביניהם משפחות, נשים וילדים, כשהדבר נובע מרצון להתגרות בהם, להראות את "כוחי ועוצם ידי" או להפחיד אותם. האם פעולות שכאלו מותרות מצד ההלכה? אף אחד לא בחן את השיקולים ההלכתיים שבשאלה, כי היחידים המחליטים בנושא זה אינם שומרי תורה ומצוות כלל. הצניעות בצבא פגומה מאוד, אין הפרדה בין גברים לנשים, ולא לבוש צנוע לנשים. ועוד הלכות רבות שלא מקפידים עליהם בצבא.
 
עם זאת, כאשר עם ישראל יתחזק בשמירת המצוות, וההנהגה תהיה דתית, אני מאמין שגם יהיה צבא חרדי במדינה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה