תורה ומדע

איך מישהו יכול לדעת ולקבוע מי גלגול של מי?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שאלה נוספת לי: איך מישהו יכול לדעת ולקבוע מי גלגול של מי? כמו למשל שברוריה היא גלגול של בת שבע, תודה ושבת שלום!

תשובה

שלום וברכה

על האר"י הקדוש שחי לפני כארבע מאות שנה וודאי שמעת, רוח קודשו הוכחה באלפי מקרים, כפי שהעידו כל בני דורו, גדולים כקטנים, וכמתואר בספרות של אותה העת, והוא זה שישב ודרש על כל מה שיש בעולמות העליונים, וגם בשער הגלגולים פתח פתח רחב וגילה על כלל סיפורי התנ"ך מה עמד מאחורי כל זה, ובכמה גלגולים נתגלגל אהרן הכהן, ואיך נתקן חטא אדם הראשון על ידי הגלגולים שעבר, ואיך נתקנו אנשי סדום, וכו`, במהלך הדורות כולם.

אם יש לך ספיקות בזה עברי על הטקסט הבא שנדפס כבר לפני מאות שנים מכתבי ידי תלמידו הגדול של האר"י רבינו חיים ויטאל שגם לפניו היו גלויים כל סתרי הבריאה, הנה מתוך הספר עץ חיים, הספר הכי יסודי בחכמת הקבלה: "והנה אין בכל דור ודור שלא נמצאו בו אנשים יחידי סגולה ששרתה עליהם רוח הקודש והיה אליהו הנביא ז"ל נגלה עליהם ומלמד אותם סתרי החכמה הזאת וכמו שנמצא כתוב בספרי המקובלים. גם בעל ספר הרקנטי כתב בפרשת נשא בפ` ברכת כהנים וז"ל והפי` הא` הוא דעת החסיד רבינו יצחק ן` הרב ז"ל שהיה לו גילוי אליהו ז"ל כי נגלה להראב"ד ולמד לו חכמת הקבלה, והוא מסרה להראב"ד בנו וגם נגלה לו, והוא מסרה לבנו הר` יצחק סגי נהור שלא ראה מעולם וגם לו נגלה, והוא מסרה לב` תלמידיו הא` ר` עזרא שפי` שיר השירים, והב` ר` עזריאל. ואחריהם נמשכה להרמב"ן ז"ל. והנה היום אביע חידות ונפלאות תמים דעים כי בכל דור ודור הפליא חסדו אתנו אל ה` ויאר לנו ע"י השרידים אשר ה` קורא בכל דור ודור כנזכר, וגם בדורינו זה אלוהי הראשונים והאחרונים לא השבית גואל מישראל, ויקנא לארצו ויחמול על עמו, וישלח לנו עיר וקדיש מן שמייא נחית, הרב הגדול האלהי החסיד מורי ורבי כמהר"ר יצחק לוריא אשכנזי זלה"ה מלא תורה כרמון, במקרא במשנה בתלמוד בפלפול במדרשים והגדות.

במעשה בראשית במעשה מרכבה בקי בשיחת אילנות בשיחת עופות בשיחת מלאכים מכיר בחכמת הפרצוף הנזכר כרשב"י בפרשה ואתה תחזה, יודע בכל מעשי בני אדם שעשו ושעתידים לעשות, יודע במחשבות בני אדם טרם יוציאום מן הכח אל הפועל, יודע עתידות וכל הדברים ההווים בכל הארץ ולמה שנגזר תמיד בשמים, יודע בחכמת הגלגול מי חדש ומי ישן, ואיפת האיש ההוא באיזה מקום תלויה באדם העליון, ובאדם הראשון התחתון, יודע בשלהבת הנר ולהבת אש דברים נפלאים.

מסתכל וצופה בעיניו נשמות הצדיקים הראשונים והאחרונים, ומתעסק עמהם בחכמת האמת, מכיר בריח האדם כל מעשיו, על דרכו של ההוא ינוקא בזוהר פרשת בלק. וכל החכמות הנזכרים היו אצלו כמונחים בחיקו בכל עת שירצה, בלתי יצטרך להתבודד ולחקור עליהם, ועיני ראו ולא זר דברים מבהילים, לא נראו ולא נשמעו בכל הארץ מימי רשב"י ע"ה ועד הנה.

וכל זה השיג שלא ע"י שמוש קבלת מעשיות ח"ו, כי איסור גדול יש בשמושם, אמנם כל זה היה מעצמו ע"י חסידותו ופרישותו, אחרי התעסקו ימים ושנים רבים בספרים חדשים גם ישנים בחכמה הזאת, ועליהם הוסיף חסידות ופרישות וטהרה וקדושה, היא הביאתו לידי אליהו הנביא שהיה נגלה אליו תמיד, ומדבר עמו פה אל פה ולמדו זאת החכמה, וכמו שאירע להראב"ד ז"ל כנ"ל בשם הרקאנטי, ואף אם פסקה נבואה רוח הקדש ע"י אליהו ז"ל לא פסק, וכמו שהובא בפסוק נביאים על פסוק `ודבורה אשה נביאה` תנא דבי אליהו מעיד אני עלי שמים וארץ הן איש או אשה וכו` אפי` עבד אפילו שפחה הכל לפי מעשיו מיד רוח הקדש שורה עליו, והנה מלבד החקירות והנסיונות והמופתים אשר ראינו בעינינו מן הרב הנזכר זלה"ה, הנה הדרושים והדברים עצמם אשר בחבורי זה יעידון יגידון וכל רואיהם יכירום כי דברים עמוקים ונפלאים כאלה אין יכולת בשכל אנושי לחבר אם לא בכח השפעת רוה"ק ע"י אליהו ז"ל".

והוא חיבר ספר בשם `ספר הגלגולים`, וכן ספר `שער הגלגולים`, ושם מבוארים כל מהלכי הגלגולים, וקצת מבוארים בספר גלגולי נשמות להרמ"ע מפאנו ממה שקיבל מרבו רבי ישראל סרוג זצוק"ל תלמידו של האר"י ז"ל.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה