הלכות ומנהגים

דוע ה` אוסר דברים שהם בלתי נשלטים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום וברכה! כתבתי לכם כבר שאלה די ארוכה אבל שכחתי משהו אז סליחה שאני מטריחה בכלכך הרבה שאלות. יש לי חברה (מחילה על הישירות) - לסבית, כלומר היא כבר לא חברה שלי בגלל סיפור ארוך שלא אפרט עליו, אבל אני מכירה אותה טוב טוב ואני יודעת מה שהיא עוברת ואני רוצה לשאול: מדוע ה` אוסר דברים שהם בלתי נשלטים?????? כך האדם הזה נברא ויש אלפים כמוה... מדוע ה` אוסר דבר כזה, הרי אני יודעת עליה בוודאות שהיא ניסתה לצאת מזה. אולי תגידו שלא מספיק אבל אתם ואני לא יודעים כלום!!!! כלכך מקוממים אותי הדיבורים האלו של: "צריכים לטפל בזה ואפשר להילחם בזה" אבל אני רוצה שתיכנסו לנעליים של אותה בחורה, ולא ניראה לי שתגידו מה שכולם אומרים: שאפשר להילחם בזה. כל העניין הזה מאד בלבל אותי מאז שהכרתי אותה. הכרתי אותה השנה.ואני רואה אנשים כמוה וכל הזמן חושבת: למה התורה כלכך נגדם?? הרי הם לא עשו כלום... למה אנשים כמוה צריכים להילחם יותר מכולם על משהו שהוא הכי לא בכוונה רעה אצלם? ולא. זה לא חינוך גרוע כמו שנאמר כאן באחת השאלות, וזה לא כל מיני השפעות חברתיות. אהי יודעת מזה. לפחות אצלה ונמאס לי לשמוע תשובות כלכך נחרצות של אנשים שכלל לא חוו את זה. אני רוצה לראות חוזר בתשובה שהיה כזה ולשמוע את תשובותיו. אך האם יש אחד כזה? לא! לא שראיתי או ששמעתי. ועוד שאלה: אני רוצה ללכת לסמינר ערכים או משהו דומה, האם תוכלו לברר לי על משהו כזה? אודה לכם מאד. ובכלל אשמח אם תענו לי דחוף על השאלות כי אני ממש לחוצה ונורא מבולבלת. בקשר למזל שלי: נולדתי בי"ד אדר, והתאריך הלועזי: ה -19.02.89 , מה זה אומר עלי מבחינת המזל שלי ומה אומר השם שלי? (חיה`) ועוד דבר:מעניין אותי לדעת האם יש בעייה בלהיות פסיכולוגית? כי ידוע לי שזו עבודב אינטנסיבית ואין זמן להיות עם הילדים בבית כמעט, אך מצד שני זה נושא שמאד מעניין, האם אני צריכה לוותר על משהו שמעניין אותי לטובת התורה? (זה המשך לשאלות ששאלתי בשאלה הקודמת..)אני בכלל די משתגעת מכל הדברים האלו, מכל הדברים שאני צריכה לוותר לטובת התורה.אם בכלל אני באמת צריכה לוותר. תודה מראש ותזכו למצוות!

תשובה

שלום וברכה

לאחר שאנו יודעים נאמנה שהבורא אשר ברא את האדם הוא המכיר טוב יותר מכל אחד אחר {ואף יותר מהאדם עצמו} וכל מה שהבורא אסר על האדם הרי אפשר לעמוד בכך ולהתגבר על כך. נכון שכל אדם שונה מבחינת הכוח הרע שהוא קיבל, כגון מי שיש לה יצר מאוד חזק ונטייה מאוד חזקה להתנהגות לסבית, הרי זה הדבר שעליה להתגבר על כך למרות הקושי הנורא שבדבר, ויש לה את הכוחות הנגדיים הנצרכים להתגברות על הנטייה האסורה הזו, אילו היה האיסור שלי או של איזה חוק, אכן היית צודקת שמי אנחנו שנאמר לבחורה ההיא להפסיק לעשות דבר מסוים, והויא כבר עשתה מספיק וכו`

אבל כאשר אנו יודעים מי הוא המצווה הבורא אשר ברא את האדם, ואת רצונותיו ואת תאוותיו, הרי נסמוך על הבורא שמביר את הנערה היטיב והיא בוודאי יכולה לשלוט על עצמה אם כי בקושי עצום, ולמעשה זה התיקון שלה כנראה, שתתגבר על הנטייה האסורה הזו, ובכך תזכה לתיקון חטאה בגלגול קודם ותזכה לחי העולם הבא, לפעמים יש מצב שהאדם קיבל נטייה לדבר אסור אשר היה לו את הכוח להתגבר על כך, והאדם בבחירתו נכנס ונשקע בחטא, ולאחר מכן, כאשר הבין שהדבר אסור וחמור, הרי הוא כבר מושרש בחטא והיציאה מהחטא קשה מאוד יותר מאשר לפני שהגיע לחטא, ויש חטאים שאמרו בגמ` שהפורש מהם לאחר שהשקיע עצמו בהם, הוא כבר למות מגודל הקושי הנורא של הפרישה מהחטא, ואילו היה בעל הנטייה הרעה מתגבר עליה בתחילת הדרך הדבר היה קל יותר, ועל כך אמר שלמה המלך בספר קהלת פרק ז כט לְבַד רְאֵה זֶה מָצָאתִי אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים אֶת הָאָדָם יָשָׁר וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רבים. דהיינו שבתחילת הדרך האדם היה ישר {והנטיה לרע היא נטייה שיש לה כוח נגדי להתגבר עליה אם ירצו} אבל המה בקשו חשבונות רבים, - השקיעו עצמם לחטא וקשה מאוד לפרוש מכך.

אבל גם במצב זה על בעל הנטייה ההפוכה חובה להתגבר על יצרה בכל דרך ובעזרת ה` תצליח בכך, גם אם תיכשל פה ושם עדיין אין זה אור שהיא לא תצליח להתגבר על יצרה בסוף התהליך ולבנות בית נאמן בישראל, צריך המון עקשנות ומסירות ועקשנות, ואמונה בבורא שייתן לה את הכוח להתגבר ולא להתייאש מנפילות, ובעיקר להרבות בתפילה לניצחון על היצר. נשמח לכוונך לסמינר אם תשלחו לנו מס` טלפון. אין שום בעיה להיות פסיכולוגית, וכמובן שתצטרכי להגביל את שעות הפעילות שלך ואינך חייבת להיות עסוקה בעבודה כל היום. הכול לפי בחירתך.

בהצלחה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה