שאל את הרב - כללי

תכלית החייםC

  • י"ח אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרבה קוראים לי חגי, כתוב שהתורה נכתבה לפני תתקע דורות אז מה הקטע בעולם אם הכל צפוי מראש. ואיך הוא יכל לבחור בעם ישראל לפני שנברא העולם הרי שמעתי שהוא בחר בנו כי הוא מאס מהגויים. תודה רבה.

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

כפי מה שהבנתי, דרך התורה היא דרך ההשתמשות בעולם הזה באופן של "תיקון".  

בכל הדורות קודם נתינת התורה, היתה התנהגותם באופן של "תוהו". וכמו בעולם הזה, כששורה התנהגות של תוהו, לא רואים האיך מתחבר הכל לתמונה אחת אחידה; כך גם בימיהם, עדיין לא היה ניכר בעולם האיך מתחבר הכל לתמונה אחת אחידה.

וזה שהתורה נבראת אלפיים דורות לפני שניתנה (אשר 26 מהם חיו אחרי שהעולם נבראת, ותתקע"ד היה  חשבון זמן הדורות שעוד קודם לבריאת העולם), מראה שהקב"ה כבר הכין את התרופה [דרך ה"תיקון"] עוד לפני המכה והמחלה [דרך ה"תוהו"]. 

~~~

וכל זה אין לו ענין ל"הכל צפוי מראש". כי יסוד ידוע הוא בהשקפת היהדות, שאין ידיעת השם יתברך מראש סותר את מציאות כח הבחירה שביד האדם (עיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק ז). ולכן גם לדורות שקדמו למתן תורה ניתן בחירה.

~~~

ענין נשמות ישראל הינם נשמות מיוחדות [שעלו במחשבה אפילו קודם בריאת העולם] אשר עיקר הבחירה להגיע לתיקון עולם ניתן להם. מתחילה אותן נשמות המיוחדות היו יכולם לרדת ולהתחבר לחיות הגוף של כל נברא, אילו היה הנברא מקבל על עצמו את הנהגת האיזון של התורה. מכיון שכאשר בא הקב"ה לגלות את דרך מצוות התורה לעולם, סרבו אומות העולם להמנע מאיזה הנהגה קיצונית שלהם שסותרת לתורה, לא זכו האומות שהנשמות הקדושות תתחבר להם מעתה, אלא רק לישראל. 

בברכה, 

רב נחום

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה