חברה והשקפה

חוק ומשפט

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב בימי קדם בזמן אבותינו כשנכנסו לארץ ישראל,היו להם חוקים ומשפטים. מדוע ולצערינו,עם הקידמה נקרא לזה,החוקים שונו ואיתם נוצרו בעיות,כמו למשל: מי שרצח ,ונמצא אשם ברצח היו מוציאים אותו לפני כל העדה,היה נרגם באבנים,ומת במקום,והיה מקבל את עונשו,וממשיכים הלאה. היום אדם שרצח,ונמצא אשם,מושיבים אותו בכלא,זוכה לאוכל,וכו,ואם זה מחבל שרצח,יושב בכלא ואחר כך יש עילא להחליפו בשבויים, אבל היכן עונשו? תוהא אני ושואל ,מדוע עם ישראל,העם הנבחר,ואני אומר זאת מתוך גאווה,להיות יהודי שייך לבורא עולם יחידי,מדוע היינו צריכים לשנות את חוקי העונשים,מה רע במשפט היהודי מלפני דורות? או מה גרם לנו לשנות את חוק המשפט שלנו מהמקרא למשפט של היום? שאלה קצת חריגה,אבל אני חושב שהיא מספיק אקטואלית למה שקורא לנו בזמנים שלנו. בתודה ובברכה חובב גבריאל

תשובה

שלום וברכה

רק כעת ראיתי את השאלה, המאוד אמיתית ונובעת מלב מלא אהבה לתורה. אילו זכינו כששבנו לארצינו אחרי הגלות, היינו מייסדים את חוקי הארץ הק` כפי חוקי התורה, עכשיו שלא זכינו ועל הישוב בארץ השתלטו אנשים שניסו בכל דרך להשכיח את עם ישראל מתורתו הנצחית, באו הם וייסדו את חוקי המדינה על יסודי החוק הבריטי, השייכת לכלל גויי הארצות. בדיוק על כך אנו ממשיכים להעתיר שלש פעמים ביום: הָשִׁיבָה שׁוֹפְטֵינוּ כְּבָרִאשׁוֹנָה וְיוֹעֲצֵינוּ כְּבַתְּחִלָּה. וְהָסֵר מִמֶּנּוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה. וּמְלֹךְ עָלֵינוּ מְהֵרָה אַתָּה ה` לְבַדְּךָ בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים. וְצַדְּקֵנוּ בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט: בָּרוּךְ אַתָּה ה`.

מֶלֶךְ אוֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט: כך משתפכת נפשו של מרן רבי עובדיה יוסף שליט"א על ציפייתו לגאולה שלימה כלשונו בספריו: ומבחינה רוחנית, אשר ירוד ירדנו אלף מעלות אחורנית, ועדים אנו להתדרדרות מוסרית מדהימה, המתירנות גוברת וההתפרקות משתוללת בראש כל חוצות, חוסר צניעות, בגדי פריצות, ספרי פורנוגרפיה, וסרטי קולנוע מבישים, חילולי שבת בפרהסיא, פתיחת איטליזי טריפה בממדים מבהילים, ועוד כהנה וכהנה, ועל הכל שמאות אלפי ישראל, מתחנכים במוסדות חינוך לא - דתיים, ולומדים שם להתנכר לכל קדשי ישראל, ולפנות עורף לצור מחצבתם, ולהיות ככל הגוים בית ישראל, עזבו מקור מים חיים לחצוב להם בורות בורות נשברים אשר לא יכילו המים, ונתקיימה נבואת ישעיהו: ירהבו הנער בזקן והנקלה בנכבד, וכדרשת חז"ל בחגיגה (יד) ובעקבות משיחא חוצפא ישגא, ועמא דארעא אזלא ומדלדלא, נערים פני זקנים ילבינו וכו` (סוטה מט:), הלזה צפינו וקוינו במשך כאלפיים שנות גלותינו??? ולא אכחד כי באמת עם כל הצללים הנ"ל, ישנם אורות גדולים שאין לנו להתעלם מהם, כי מדינת ישראל כיום היא מרכז התורה בעולם כולו, ורבבות בחורי חמד מטובי בנינו היקרים עוסקים בתורה יומם ולילה בישיבות הקדושות, והתורה מחזרת על אכסניא שלה, שאין לך תורה כתורת ארץ ישראל, ובירושלמי (פ"ו דנדרים סוף ה"ח), אמר הקב"ה, חביבה עלי כת קטנה שעוסקת בתורה בא"י, מסנהדרין גדולה שבחוץ לארץ.

ורבבות משלומי אמוני ישראל מחנכים את בניהם ובנותיהם ע"פ תורתינו הקדושה, כל רואיהם יכירום כי הם זרע ברך ה`, וכאמור: כי לא תשכח מפי זרעו. ואף אצל המון העם אנו מוצאים אזן קשבת שוקקה וכמהה לשמוע תורה ודעת מפי גדולי ישראל, כחזונו הנפלא של עמוס: הנה ימים באים נאם ה` והשלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה`. (וע` שבת קלח:). ואנו תפלה שהשי"ת יערה עלינו רוח ממרום, וידעו תועי רוח ובינה, ונשוב כולנו בתשובה שלמה".

עם כי לגבי עונשי המיתה, מנועים אנו מלדון דינים חמורים כמו אלו עד שישוב מוסד הסנהדרין למקומו בלשכת הגזית אצל המזבח שיווסד בבית מקדש השלישי, שאין דנים דיני נפשות אלא כשהסנהדרין יושבת במקומה על פי התורה, ורק אז אפשר לגשת לדינים אלו המצריכים רוח הקודש והסכמה מן השמים. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה