שאל את הרב - כללי

תפקיד החיים בעולם - בצמצום או בהרחבה?

  • ט"ז אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום לרב, שאלה שאני מתחבט בה כבר זמן מה ולא מצליח להכריע בה. ואני רואה שהרבה מסוגיות הויכוח היומיומיות נובעות מחוסר הכרעה בדיוקים של נושא זה. אני בא מישיבת הסדר ושם לומדתי תורת הרב קוק, שעל פיה לפי הבנתי תפקידנו בעולם הוא להחיל את הקודש על החול, זאת אומרת לרומם את החול, ולכן אנחנו עובדים ולומדים לימודי העולם הזה ועליהם מלבישים את הקודש. ובעצם מרחיבים עולם בקודש. לעומת זאת, בעולם החרדי, (שבו התחנכתי בקטנותי) לפי הבנתי, שואפים לצמצום השימוש בעולם הזה ובגוף, והגברת הקדושה והרוח על פני החומר ואי שימוש בו. התלבטות זו היא חלק ממהלך בירור עם עצמי בנושאי יראה - אהבה, ציווי ומצווה - רצון וחיבור עצמי, וכו' לכן שאלתי היא, עם מי הצדק? איך אנחנו אמורים לנהוג ולכוון את עצמינו בהנהגתינו בעולם? ובמידה והתשובה היא שצריך איזון בין הצמצום להרחבה, האם זה איזון מוחלט, או איזון שנוטה לאיזשהוא צד. אודה לך אם תצרף מקורות המתייחסים לעניין. תודה רבה, מוטי.

תשובה

לכבוד השואל,

סליחה על האיחור בתשובה. 

מקודם חייבים לתקן את ההנחה שהצעת: "תפקידנו בעולם הוא להחיל את הקודש על החול". 

ההנחה הראשונית לכל יהודי לגבי תפקידינו בעולם הזה היא: ש"תפקידנו בעולם הוא להתקרב להקב"ה עד כמה שרק נוכל" [מקור: ספר דרך השם לרמח"ל חלק א' פרק ב' אות ג']. 

וזו ההנחה מקובלת אפילו למי שלומד בתורת הרב קוק ז"ל; אע"פ שזה נכון שיכול להיות שאחת מן הדרכים המסייע לזה היא הגברת הקודש על החול, אבל המטרה בעצמה, היא ההתקרבות של הנשמה לבורא העולם יתברך. 

לכן בעולם החרדי, הדרך שהם דורכים בה נראית קצת אחרת; כי אצלהם נחשב דרך אחר כסיוע כדי להגיע למטרה. אבל כולם מסכימים שעיקר המטרה היא ההתקרבות לבורא העולם יתברך. 

לכן לגבי דרך של יראה - אהבה, ציווי ומצווה - רצון וחיבור עצמי, ראוי לך לבחור בדרך כזה שאתה מזדהה איתו באופן טבעי (מצד שורש נשמתך) שיעזור לך להגיע למטרה; כי אז יהא הדרך לסיוע בשבילך, ולא לטרחה או לבלבול. 

השאלה: "אם מי הצדק" אינה שאלה רלוונטית; כי כל הדרכים הם רק הצעות של גישה לטיפוסים שונים שנמצאים בכלל ישראל. והעיקר שהאדם מתוך הכרת עצמו יבחין באיזה דרך מן הדרכים המיועצים כדי להגיע למטרה הוא מתאים בשבילו - כי לגבי הגדרת המטרה כולם מודים, וכאמור. וכן האיזון בהשתמשות בדרך מסויים, תלוי באיזון הפרטי שצריכה כל נשמה ונשמה באופן ייחודי כשלעצמה. 

בברכה, 

רב נחום

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה