חברה והשקפה

לימוד תורה "על חשבון" הציבור

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום. רציתי לדעת בבקשה על אילו מקורות מסתמכים כיום גדולי הדור כאשר הם מתירים ללמוד תורה ולקבל כספי ציבור (כנגד רצונו של רוב הציבור) לאור דבריו החריפים של הרמב"ם בנושא זה? ואני מדבר על אנשים שלומדים תורה לשמה אך לא כדי להיות בעתיד רבנים או בעלי תפקידים דומים ולשרת את הציבור. תודה.

תשובה

שלום וברכה

אתה מתכוון לדברי הרמב"ם בפירושו למסכת אבות פרק ד משנה ה. וראה דברי הגאון רבי יעקב עמדין זצוק"ל שהאריך להביא הרבה ראיות שלא כדעת הרמב"ם, שמותר לתלמידי חכמים לקבל תמיכה בכדי שיוכל ללמוד תורה, ושכך היה מנהג רווח בישראל מימים קדמונים.

ראה בדבריו שנדפסו במסכת אבות שנדפס בתוך הש"ס בכרך מסכת עבודה זרה - הוריות. לא הבנתי בדיוק מה כוונתך, שהם מקבלים תמיכה `נגד רצונו של רוב הציבור`, הרי אם כוונתך לתמיכה שמחלקים בכוללים מדובר בכספים שנתרמים על ידי נדיבי עם במיוחד לצורך הזה, ואדרבא, התורמים מרגישים שזאת הזכות הכי גדולה שיכולה להיות לתמוך בתלמידי חכמים הלומדים תורה `מתוך הדחק`, ואין זכות יותר מזה. ואם כוונתך לתמיכה המזערית שהם מקבלים ממשרד הדתות, זה גם כן תמיכה מוכרת ומוסדרת מהמדינה, שהחלטותיה מעוגנות בכח הרוב על פי חוקי הדמוקרטיה.

וכשם שלהזרמת מאות מליונים לשחקני כדורגל ובלייני תיאטראות נמצא המקום בחוק, כך, להבדיל מאות מליוני הבדלות, נמצא תמיכת נציגי הרוב גם להזרמה מינורית זו של תמיכת משרד הדתות באברכי הכוללים, ולמה זה כל כך מפריע למי שהוא עד שמחפשים מקורות תורניים המצדיקים את התמיכה הזאת ?, הרי ברור לכל בר דעת שגם אילו לא היה שום מקור המצדיק לקיחת תמיכה עבור לימוד תורה, היה מותר, ואף חובה, להציל מה שאפשר ממיליארדי השקלים של כספי הציבור המבוזבזים לכל מיני מטרות מהנ"ל, ולייעד אותם ל`חטא הגדול` של תמיכה בלומדי תורה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה