אמונה

נסיונות שהשם יודע שנעמוד בהם

  • ט' אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, יש משפט כזה שאומרים תמיד שאנשים מקבלים ניסיונות לא עלינו שה' לא מביא ניסיון לאדם שהוא יודע שהוא לא יוכל לעמוד בניסיון...הוא נותן רק לאנשים שהוא יודע שהם מסוגלים לעמוד בניסיון ולא להישבר.. אז כאן אני שואלת, אם ה' יודע שאנחנו נעמוד בניסיון, למה בעצם לתת אותו?? הרי הוא נותן ניסיונות רק לאנשים שהוא יודע שיוכלו לעמוד בהם.. אשמח לתשובה:-)

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
במענה מפורט לשאלתך, נא לראות את המאמר "אם הכל צפוי - אז למה אלוקים ניסה את אברהם?"
 
התשובה בקצרה היא, שאנו צריכים להוציא את יכולתנו מהכח אל הפועל. כמו שאי אפשר לשבח צייר דגול ובעל כשרון אשר לא צייר ציור מעולם, כך גם הנשמה לא יכולה לזכות לאושרה האמיתי אם לא תעבור את החיים של העולם הזה בגבורתה.
 
כמו כן, הקב"ה הוא אמת, והוא יתברך ברא אותנו בצלמו - לכן הנשמה רוצה וצריכה גם היא להיות צדיקה באמת, ולא רק בפוטנציאל. הקב"ה משתף את הנשמות במעשה הבריאה, ונותן להם את היכולת לבחור בעצמן את רמת קרבתן אליו, ואת הגן עדן בו יזכו.
 
"לחם בושה" - הוא מושג שמתאר את השגת השכר של העולם הבא במאמץ ולא בחסד. והרעיון שמאחוריו הוא שהנשמה זקוקה לבנות את עצמה, ולהשיג את גבורתה על ידי הנסיונות והמצוות, שמתוכן היא זוכה לקירבת האלוקים. הרעיון הוא להידמות לאלוקים, וכדי להידמות לאלוקים על הנשמה לבחור בכוחות עצמה להתקרב לאלוקים. כדי להבין נקודה זו בצורה ברורה, ראה בבקשה את התשובה הבאה:
ולאחר מכן את המאמר "למה ה' ברא סבל בעולם":
 
אושרה של הנשמה אינו יכול להיות מושג על ידי שקר ודמיון, כי האושר האמיתי הוא הקירבה לה', וכדי להשיג מטרה זו צריך האדם להידמות לה' באמת, ולא בשקר ודמיון. נושא זה הוסבר בהרחבה בתשובה זו:
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נסיוןדמיון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה