הלכות ומנהגים

אכזבה, כאב ובלבול

  • ח' אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום לרב, כבר הרבה זמן שאני מרגישה אכזבה, כאב ובלבול בעקבות מקרה שקרה במשפחתי-אחותי יצאה עם בחור במשך כ-5 שנים הם התחילו כזוג מסורתי ובשלב מסוים הבחור נכנס לישיבה ואחותי התחזקה בעקבותיו (היא באה מבית דתי), הם התחתנו ולאחר החתונה שמנו לב לשינוי בהתנהגות של אחותי-היא הפכה עצובה ומדוכאת...בשלב מסוים הבנו שהבחור מתנהג אליה באופן קר ומשפיל על לא עוול בכפה-היא דיברה עם רבנים וכולם צידדו בה, היא ניסתה לעשות הכל למען השלום בית שלה אבל לבסוף, לאחר בכיות רבות (באופן שלא היה מעולם) הם התגרשו. כל המקרה הזה גרם צער רב לאחותי וכל הסובבים אותה, המקרה הזה גרם להוריי לסלוד מכל אדם ש"מגזים" עם הדת ו"קיצוני" מידיי...(אחותי ב"ה לא מפסיקה ללכת בדרך ה' אך אין ספק שהיום היא מסתכלת על הדברים אחרת ופחות חזקה בדת ממה שהייתה). קשה לראות מישהו שכ"כ יקר לך שהולך בדרך ה'-צניעות, ברכות, תפילות...ופתאום חוטף כזאת מכה...במידה מסוימת אני מרגישה שגם אצלי זה ערער משהו...אני מבקשת עצה-איך להסתכל על המקרה באופן הנבון ביותר? תודה.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
צר לי מאוד לשמוע את מה שסיפרת. ואני מקווה שאת ואחותך תמשיכו להתחזק, ולא תתנו למקרה המכוער הזה לפגוע באמונתכן. שהרי בלי האמונה - למה לנו חיים? האמונה היא כל חיינו.
 
ולגבי הסיפור המכוער עם אדם זה - איני מכיר את המקרה, אך ממה שסיפרת נראה כי היראת שמים שלו היתה רק למראה, ולא נבעה מפנימיות.
 
אי אפשר לקיים רק חצי מעשרת הדברות! הרי חמש הדברות הראשונות עוסקות במצוות שבין אדם למקום, וחמשת הדברות האחרונות עוסקות במצוות שבין אדם לחבירו. 
 
כשנאמר "ואהבת לרעך כמוך", לימדה אותנו המסורת שזו אשתו של אדם, שעליו לאהוב אותה כגופו ולכבדה יותר מגופו.
 
* * *
 
  התופעה של חוסר הקפדה במצוות שבין אדם לחבירו - לדעתי היא מדד ראשון להכרת רמתו הרוחנית האמיתית של כל יהודי: כי מי שאינו מתחשב ברגשותיהם של אחרים, ודאי שגם בתורה אינו מאמין באמת, אלא משתמש בתורה ככלי להשגת מטרותיו האישיות, וכקרדום לחפור בה.
חז"ל בפרקי אבות (פרק ב) שאלו מהי המידה הטובה שידבק בה האדם, והציעו תשובות שונות, עד שלבסוף הגיעו ליסוד היסודות: "איזו היא דרך ישרה שידבק בה האדם... רבי אלעזר אומר: לב טוב. אמר להם: רואה אני את דברי אלעזר בן ערך שבכלל דבריו דבריכם!" - כלומר הכל מתחיל בלב טוב, והוא השורש לכל המצוות והמעשים.
 
ואצטט לך מדברי החזון איש, בספרו "אמונה וביטחון" (פרק ד, עמוד מז):
"קיימת הדעה כי יש בני אדם שלמים במצוות שבין אדם למקום יתברך, וחסרים בתיקון המידות, והן רעים בין אדם לחברו. אמנם אין דעה זו קיימת באמת לחודר אל פנימית חזיון הזה, כי באמת זה שמדותיו כברייתן (-כטבעו) ולא הותקנו על פי המוסר והדעה, והוא מסור ביד יצרו ואין יצרו מסור בידו - לא יתכן שיהא שלם במצוות שבין אדם למקום. ואם מקיימן במידה ידועה - הוא רק מפני שאינו פוגש בהן התנגדות מטעם אחת המדות המגונות, אבל בהיפגשו בהתנגדות שלהן - לא תעמוד יראתו בפניהן. ומעשים שבכל יום שה'חרד' הזה לא עלה לתורה כאשר קראוהו לעלות, באשר חשב כי לא לפני כבודו היא זו המנה שחלק לו הגבאי כפי סימני הכבוד המוחזקים בציבור ההוא, וכרגע לא חת (-חשש) ממה שאמרו (חז"ל): 'ועוזבי - זה שקורין לו לעלות לתורה ואינו עולה', זאת אומרת שאדם זה מקולקל בשורשו, שיצר הרע שופטו, וכל עשיית מצוותיו הן פרי ההרגל המתאימות לכבודו ולתאוותו ולמהלך חייו בשטפו הטבעי, אבל נסה נא לפגוע בו - כי אז יהפוך הקערה על פיה. ואמנם להיות הפגשו במלחמת המידות בדברים שבין אדם לחברו מצויה, והפגישה עם התנגדותם לתפילה וקריאת שמע וכיוצא בהן אינה מצויה, נדמה לבני אדם כי הוא 'חרד לחצאין' ויש בו מחיצה מפסקת בין מצוות למצוות, אבל האמת שזה וזה אין בו".
 
אני ממליץ לך ולאחותך לצפות בהרצאותיו של הרב יגאל כהן שליט"א, שמדבר רבות ונצורות בנושא חשוב זה של אהבתך לרעך כמוך, והיחסים הנכונים בין גבר לאשתו:
 
 
כדאי שתצפו בהרצאותיו בקביעות, ובעז"ה תתחזקו. 
 
בהצלחה!
 
בברכה,
דניאל בלס
 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה