הלכות ומנהגים

תשעה באב השנה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד כבוד הרב שלום, עברתי פה על כל השו"ת לגבי תשעה ובאב,ובכל זאת לא הכל מובן לי עדיין: 1.לגבי ההבדלה-מה ז"א שעושים אותה ביום ראשון? בבוקר או בערב? עם בשמים ויין או בלי? האם יש שוני בנוסח? 2.סעודה מפסקת-האם מותר לאכול בשר בה?[ספרדים] אסור לאכול יותר משני סוגי מאכלים בסעודה-ז"א בשר+סוג נוסף?[האם מותר להוסיף לחם או שזה סוג שלישי?]

תשובה

א. עושים הבדלה על כוס יין או מיץ ענבים אחרי גמר הצום, ביום ראשון בלילה, לפני שמפסיקים את הצום. עושים הבדלה מקוצרת בנוסח הזה: סַבְרִי מָרָנָן: ועונים - לְחַיִּים: בָּרוּךְ אַתָּה ה`, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן: בָּרוּךְ אַתָּה ה`, אֱלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַמַּבְדִּיל בֵּין קוֹדֶשׁ לְחוֹל וּבֵין אוֹר לְחוֹשֶׁךְ וּבֵין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים וּבֵין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. בָּרוּךְ אַתָּה ה`, הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל:

אלו שמפסיקים את הצום בבוקר תשעה באב או מתי שהוא, עושים הבדלה כנ"ל, לפני שרוצים לאכול. ב. השנה, מותר לאכול בשר בסעודה המפסקת. ואין הגבלה במספר ובסוגי המאכלים. כלשון הגמ`: `אוכל בשר ושותה יין ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בעת מלכותו`. אשמח להבהיר כל נקודה לא בהירה.

בשורות טובות - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה