הלכות ומנהגים

נטילת ידיים ע"פ שולחן ערוך

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום! באחת מהשאלות על נטילת ידיים באתר עניתם שלא חובה ליטול ג` פעמים על כל יד בנטילה אלא מספיק פעמיים,רצינו לדעת מה המקור לכך מהסיבה שאנו למדנו ע"פ שולחן ערוך שיש ליטול ג` פעמים על כל יד.

תשובה

שלום לך

מעיקר הדין די בנטילת ידים לאכילה, כאשר נוטלים מרביעית מים (86 מ"ל) פעם אחת בלבד, ורק אם נוטלים ידיים בפחות מרביעית יש ליטול פעמיים, אבל יש להדר ליטול תמיד את היד שתי פעמיים לאכילה מאחר ויש החמירים בכך ליטול ידים תמיד פעמיים. ואם הידיים מלוכלכות יש ליטול ידיים פעם אחת להוריד את הליכלוך, ולאחר מכן עוד פעמיים כדי ליטול ידים פעמיים. ומאחר ובדרך כלל הידיים נקיות, וכן נוטלים ידיים ביותר מרביעית, על כן אין צורך מעיקר הדין אלא ליטול ידיים פעמיים על כל היד ולא יותר.

ואעתיק לך את דברי השו"ע אורח חיים סימן קסב (ב) הנוטל ידיו שופך עליהם קצת מהרביעית להסיר מהם הלכלוך וכל דבר שחוצץ ואח"כ שופך עליהם פעם שנית וגם אלו המים הם טמאים ואח"כ שופך עליהם פעם שלישית לטהר המים שעל גבי הידים ואם אין בידים לכלוך ודבר החוצץ שופך על שתי ידיו רביעית בבת אחת וא"צ מים שניים הגה וה"ה אם היו לו מים רבים רוחץ תחלה מעט כדי להסיר הלכלוך ואח"כ שופך רביעית כאחד וא"צ מים שלישים. וכל שאר הפרטים מבוארים בהרחבה בדברי המפרשים. בנטילת ידיים אחרות כגון בבוקר יש ליטול ידיים שלוש פעמים.

בהצלחה רבה ובהערכה - בנימין


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה