שאל את הרב - כללי

לאכול בבית של חילוני מתחזק

  • ה' אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

יש לי חבר טוב לא דתי שאני והוא לומדים תורה לאחרונה יותר ויותר והוא מתחזק, לעיתים הוא מזמין אותי אליו הבייתה ומציע לי לאכול איתו ארוחת ערב מבושלת פרווה, האם מותר לי לאכול איתו? חשוב לי מאוד לציין שכל הלימוד שלנו בא על בסיס רצון אישי ואי כפייתיות בעליל וכך הוא מתחבר לזה, כל התהליך נעשה תוך שמירה על כבודו ואני משתדל כמה שיותר לתת לו מילים חמות. אני נורא חושש שכאשר לא אוכל מהמאכלים שלו הוא ייעלב וכל התהליך יידעך. מדובר באדם שבבית שומר על כשרות אך לא כדין, בד"כ הוא מבשל רק בשרי או פרווה, והכלים לרוב אינם בני יומם, גם תרומות ומעשרות ניתן להתיר על כך שזה דרבנן על דרבנן מס' פעמים כאשר מצרפים את כל הספיקות. רציתי לשאול עוד שאלה נוספת, אחרי שתיארתי את אופי האדם, האם מותר ללמוד איתו תורה כאשר הוא גלוי ראש אך הוא נמצא בחדר עם תיקרה? לא רוצה לומר לו לשים כיפה, זה חלק מהעיניין, אני בטוח שבסוף זה יבוא לבד. תודה רבה.

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה, ואנו מבקשים את סליחתך במיוחד על כך. 

הייתי מציע שלא להקל באכילה בביתו מסיבה פשוטה: שכאשר הוא יתחזק, בעזרת השם, אז הוא יחשוב אחורה ויבין בעצמו שלא היה ביתו שמור כהלכתה, וא"כ איך זה שאתה, המסמל אדם ששומר את ההלכה הקלת? הוא יצטרך לתרץ שאתה שהקלת בשבילו וכדי לקרב את נפשו לשמירת התורה, אתה בעצמך הקלת בהלכה. 

אבל תירוץ זה לא יספיק לו, כי אצל האדם עצמו הוא מעריך יותר את הערך שאליו הוא שואף יותר מ"עצמו"; ולכן הוא קרוב לראות את זה שהקלת, שיש מקום להקל ב"ערך" של ההלכה, ושאין לזה ערך עלאי,  רק שזה משהו יותר גמיש. וזה אינו מסר טוב בשבילו לטווח הארוך. 

לכן עדיף שתסביר לו כעת, שאתה באמת רוצה לאכול אצלו, אבל למעשה, מתוך הקפדה על כל פרטי ההלכה שחשובים לך, אתה מבקש ממנו שיכין בביתו בשבילך רק משהו חלבי, ודוקא קר, ולא יכין דבר חריף (כמו שום או בצל), ודוקא ישתמש במוצרים כאלו שיש עליהם את ההכשר שאתה בעצמך אוכל בבית, ואם אפשר שיגיש לך דוקא על כלים חד פעמיים. 

ובזה נתת לו גם את המסר שאתה מעריך אותו ואתה רוצה לעשות הכל כדי לאכול אצלו תוך כדי שמירה על כבודו; אבל בד בבד אתה ג"כ נותן לו את המסר שגדרי ההלכה הם בעדיפות עליונה אצלך, ואי אפשר להקל בהם כלל בקלות. 

לגבי הלימוד, כפי שהבנתי, מותר לך ללמוד אתו אפילו קודם שהוא שם כיסוי ראש. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה