שאל את הרב - כללי

מחלות נפש

  • א' אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! רציתי לשאול מה ההגדרה לאדם חולה נפש לפי התורה והאם יש לאדם אפשרות לתקן את נפשו וכיצד? כמו כן רציתי לשאול האם חרדות נחשבות למחלת נפש והאם ניתן לרפאה ומה הסיבה שאדם לוקה במחלת נפש? האם זה יתכן שאדם שחולה במחלת נפש מרגיש התרוממות הרוח בעת לימוד תורה? תודה רבה.

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

ראה ברמב"ם פ"ב מהלכות דעות, שחולה נפש על פי תורה היינו מי שאיבד את האיזון בין מידותיו, וממילא מתגלה הדבר בקיצוניות התנהגותו. 

הדרך לתקן הוא לחזור לאיזון, וכמו שפירש שם. 

חרדות נחשבות למחלה בנפש אם הם הגיעו למצב שהם גורמים לאדם קיצוניות בהתנהגותו, וכגון שהוא נמנע מלעשות דברים מסויימים שנחשבים נורמליים אצל כל אחד משום החרדה. 

כדי לרפאותה בעזרת השם, צריכים לברר מאיפה נובע החסרבאיזון הפנימי עד שמתחיל לפחד אפילו מסוגי דברים שאין אדם רגיל לפחד מהם; וכאשר הגורם ברור, ניתן לרפאותו על ידי שהאדם מרגיל את עצמו להגיע בחזרה לנקודת האיזון.

סיבה למחלת נפש נראה, שיכול להיות נתונים מסויימים שברקע האדם שגורמים להתרגל להנהגה קיצונית; או יתכן שהאדם עצמו חזר על תגובה קיצונית הרבה פעמים על ידי בחירתו, וממילא נעשה ההתנהגות הקיצונית להרגל אצלו . 

לימוד דרכי התורה מצביעה תמיד על נקודת האמת והאיזון שבכל מצב. לכן, אפילו אם אדם נמצא במצב של התנהגות קיצונית, מ"מ יוכל הוא ליהנות מן הישרות שבדברי תורה אשר בפימיות לבו ונעבר להרגלו, הוא מכיר שזה נכון. 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה