שאל את הרב - כללי

נצרת עלית

  • כ"ט שבט התשע"ו
אא

שאלה

כבוד הרב שמעתי סיפור עצוב על יהודי שהיה במחנה ריכוז היה קאפו שנגמרה המלחמה הוא שינה את שמו ועזב את פולין ועבר לארגנטינה ושם חיי כנוצרי ונקבר כנוצרי ואחרי ארבע שנים הוציאו את גופתו לקבר משותף רציתי לעשות לו קדיש למדתי שמעלת הקדיש גדולה לא מכירה את האדם אבל המחשבה שכך יהודי נפטר בצורה הזאת מכאיבה לי מותר שאני ישלם לאדם שלפחות פעם אחת יעשו לנשמה הזאת קדיש תודה כבוד הרב

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

אם את מרגישה חזקה שככה את רוצה לעשות, נראה שמותר. 

וזה על פי היסוד, שאי אפשר לנו לדון את אף יהודי שעבר את ייסורי השואה; ואף על שנראים ממעשיו של אותו קאפו באופן שטחי אחרי המלחמה כאלו שמתנהג כרשע, מ"מ אין מעשיו מוכיחים מה שבאמת היה בלבו. 

בנוסף לכך, יש לציין את דברי הקדושת לוי, מהרבי לוי יצחק מברדיטשוב ז"ל בפרשת בשלח, שכתב (ד"ה ועל פי זה פירשנו הפסוק וירא ישראל את היד הגדולה), שכשם ששמו של הקב"ה מתעלה ומתקדש ממעשה הצדיקים, כך נפילת הרשעים גם מקדש את השם. 

והרי תפילת הקדיש היא תפלה אודות גלוי קידוש השם בעולם. לכן אפשר לומר גם לזכות אותה נשמה ששבקה את שמירת היהדות, שגם על ידה, אחרי שכבר סיימה את חייה בעולם הזה, גם על ידה ישנה הזכות של הגדלת קידוש השם בעולם. 

ולכן נראה שאפשר לומר אחריו תפלת הקדיש, שענין הקידוש השם הנעשה בעולם אפילו על ידי מעשים שלא היו צריכים להעשות, יזקף לו עתה בעולם האמת לזכות. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה