שאל את הרב - כללי

נשמות הגויים

  • כ"ט שבט התשע"ו
אא

שאלה

שלום פעם אחת אולי אפשר להסביר מה קורה עם נשמות של גויים רוצחים או לא רוצחים. אם מגיע להם עולם הבא אז מדוע כך ? ולמה נשמתם אינה נטרדת מן העולם הבא ? ואם נטרדת אז איפה העונש להם? שהערבים ימח שמם וזכרם שרוצחים יהודים ...מה קורה עם נשמתם ? תודה לרב המשיב

תשובה

לכבוד השואל,

סליחה על האיחור בתשובה.

1. "כל המקבל שבע מצוות ונזהר לעשותן, הרי זה מחסידי אומות העולם ויש לו חלק לעולם הבא, והוא שיקבל אותן ויעשה אותן מפני שצוה בהן הקב"ה בתורה והודיענו על ידי משה רבינו שבני נח מקודם נצטוו בהן. אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת – אין זה גר תושב ואינו מחסידי אומות העולם אלא מחכמיהם" (הרמב"ם במשנה תורה, הל' מלכים ומלחמות, ח, יא).

 

ואם כן, אם הם לא עבדו עבודה זרה ושמרו את ז' מצוות בני נח מפני שצוה בהם הקב"ה, יתכן שיש להם חלק לעולם הבא.

 

2. לדעת הרמב"ם יש בנצרות משום עבודה זרה (שמאמינים ביותר מכח אחד שולט בעולם), ולכן למאמינים בו הרי חסר להם בקיום ז' מצוות בני נח.

 

ואע"פ איסלם אינו נחשב לעבודה זרה (כי מאמינים רק בכח אחד עליון) מכל מקום כאשר ביצע פיגוע הוא ידע בתוך תוכו שהדבר הזה קיצוני ואינה רצונו של בורא.

 

3. וזה על פי הכלל אצלינו, שהקב"ה כבר "הטביעה" בבריאת כל אדם את הידיעה של האיזון הנכון, והידיעה של מהו "טוב" ומה "לא טוב" כבר נמצא מוטבע בתוכיות כל אדם כבר משעת לידתו. וזה מה שאמר שלמה המלך ע"ה: "עשה אלוקים את האדם ישר, והמה בקשו חשבונות רבים" (קהלת ז-כט ). הרי שהקב"ה בורא כל אחד ואחד מבאי עולם בשעת כניסתו לעולם, עם היכולת הפנימית לדעת מה באמת ישר בעולם ומה באמת מאוזן; רק שה"חשבונות הרבים" של בני אדם, הם זה שעוכרים את המבט של האדם מלראות את המציאות האמיתית והמאוזנת כמו שהיא, וגורמים לו לחשוב שמה שהוא קיצוני והרסני, יכול להיות "טוב".

 

ועפ"ז נדע שכל אדם, אפילו זה שנתחנך לרצוח ואמרו לו שזה דבר טוב ורצון האלקים, יש לו נקודה פנימית בקרבו שאינו מסכים עם זה, נקודה שבו הוא מרגיש ויודע שאין המעשה הקיצוני הזה "נכונה" ומאוזנת לגבי מציאות העולם האמיתית. אלא שהוא דוחף את עצמו ומתעלם ממה שהוא יודע בקרבו שזהו המציאות האמיתית; וכאשר נפשו נפרדת מגופו, אז מתגלה האמת שהוא באמת כבר ידע בתוכו, ויש לשער שאז הוא מצדיק עליו את הדין להודות בריחוקו מהשם כיוון שעשה מעשה קיצוני ההורס את המציאות הטובה שברא השם בעולם הזה בשביל כל האדם.

 

ויהי רצון שנזכה שתתפשט בעולם הידיעה האמיתית מגדלות בורא העולם במהרה בימינו אמן.

 

בברכה,

 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה