שאל את הרב - כללי

הלוויתן בספר איוב וקהלת וכללי

  • כ"ח שבט התשע"ו
אא

שאלה

בס"ד 1.כתוב בספר איוב בסוף על הלוויתן שהקב"ה מדבר עליו,ורש"י (זה תחת הכותרת רשי אך מזכירים בפירוש שמישהו אחר כתב את זה)מזכיר שם שהוא מוציא אש(פרק מא פסוק יג,רשי:ד"ה:נפשו גחלים תלהט: "גחלים בוערות ולוהטות ולהבות דולקות יוצאות מפיו"-על איזה לוויתן זה מדבר?כי אני לא מכיר לוויתן כזה שמוציא אש.או זה רק דימוי? 2.בסוף,איך יהקב"ה מרגיע את איוב על ידי מה שמסביר לו? 3.בספר קוהלת מסביר רשי:(על פרק א פסוק ו):ד"ה:סובב סובב הולך:אל פני מזרח ומערב ופעמים מהלכתן ביום פעמים מסבבתן בלילה,בתמוז מהלכתן ובטבת סובבתן(ע"כ)-מה זאת אומרת מהלכתן ומסבבתן? 4.קהלת:(א,ז):כל הנחלים הולכים אל הים-רש"י:(מובלע ברש"י של פסוק ו אצלי בספר)(אחרי המילים:ולמקום הטינופת ילכו:)וכן כל הנחלים הולכים אל הים והים איננו מלא לפי שאינן נשארים בתוכו כי ים אוקינוס הוא גבוה מכל העולם כולו שנאמר:(עמוס ח)הקורא למי הים וישפכם וגו',ומהיכן אדם שופך מלמעלה למטה והנחלים הולכים במחילות תחת ההרים מאוקיינוס וחוזרים ונובעים וזהו אל המקום שהנחלים הולכים שם הם שבים אף הרשע (וכו')(ע"כ רש"י שהעתקתי)-הרי ים אוקיינוס המוכר לנו כיום נמוך מההרים-אז מה הכוונה גבוה מכל העולם? 5.רש"(בסוף רשי על הפסוק):שאמר רש"י שם פסוק ט: בתודה רבוכן מצינו במסכת חגיגה שאמר רבי אליעזר בן הורקנוס דבריםש לא שמעתן אזן במעשה מרכבה"(עד כאן)-איך יכול להיות דברים שלא שמעתן אוזן,הרי הכל נאמר למה בסיני? 6.איך יכול להיות ששלמה היה חכם יותר ממשה רבנו ,הרי משה רבנו קיבל את כל התורה ובתורה יש הכל? 7.מה ההתיחסות של התורה לגבי לימוד חכמת גוים?חשבון ומדעים,ומה עם פילוסופיה וכדו'?ועוד דבר,האם זה חכמת גוים?הרי הכל יש בתורה! תודה רבה רבה רבה רבה:)

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
1. הלוויתן כשהוא נופח סילון אדיר של מים מהנחיר על גבו - נראה הדבר כמו הר געש שמתפרץ. וכך מבאר המצודת דוד: "נשימתו תלהט כגחלי אש, וכאילו להב יוצא מפיו".
זהו דימוי, ובאיוב יש הרבה מאוד דימויים שכאלה, כי הוא עוסק במשלים רבים ויש בו סודות.
 
2. התשובה הוסברה פה בהרחבה:
 
3. הכוונה היא למשב הרוח שנע בעולם ממקום למקום.
 
4. הכוונה שכל העולם שותה ממי האוקיינוס, כי ממנו עולים האדים לשמים ויורדים אחר כך הגשמים: "דרש רבי אבהו: אוקיינוס גבוה מכל העולם כולו, וכל העולם כולו מימיו הם שותים" (בראשית רבא ה, ב).
 
5. הכוונה בביטוי הוא שדברים אלה נסתרו מן הבריות ולא נמסרו לרבים, והיא תורת הסוד שנמסרה ליחידי סגולה בלבד.
 
6. שלמה המלך היה גדול החכמים בכל החכמות הטבעיות שיש בעולם הזה, ועם כל חכמתו וכשרונו לא השיג את כל עומקה האדיר של התורה - כי היא רחבה מיני ים וניתנה מבורא עולם שאין גדול ממנו. כך לדוגמה נאמר על שלמה שלא ידע טעם פרה אדומה, ועל כך אמר "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני" (קהלת ז'). אולם משה רבנו היא גדול הנביאים, והשיג בנבואתו ידע רוחני שלא יכל להשיג איש. חכמת הנבואה אינה חכמה אנושית.
 
7. אמרו חז"ל, חכמה בגויים - האמן, תורה בגויים - אל תאמן. כלומר יש להכיר חכמות טבעיות כמו מתמטיקה ומדעים מדוייקים, רק שבדורנו יש להיזהר מלימודים שמערבים בתוכם דברי כפירה ודעות פסולות ביחד עם המדע.
פילוסופיה היא כמו דת, ומציעה הרבה דעות ורעיונות פסולים שמערבים אמת עם שקר, ואין לעסוק בה.
אכן הכל נמצא בתורה, וכדברי הרמב"ן בהקדמתו לספר בראשית שכל החכמות שבעולם מרומזים בתורה שבכתב ומי שלומד גמרא בעיון יראה בתוכה גם מתמטיקה ולוגיקה ומשפט ומוסר ופילוסופיה ועוד. רק שלידע ספציפי בנושאים שונים יש ספרים.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה