שאל את הרב - כללי

משא ומתן באמונה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, אם אפשר להסביר לי מה זה משא ומתן באמונה כמו שאומרים בבית דין של מעלה נשאת ונתת באמונה

תשובה

שלום וברכה

שלא לרמות את האחר במסחר, בין בקניין ובין במכירה, להיות אנשים אמונים עלי אמת ויושר.

וכך כותב החפץ חיים בספרו הקדוש שמירת הלשון [ח"ב - פרק יט]:

"לֹא חִיְּבָה תּוֹרָה לְבַעַל הַבַּיִת, שֶׁיִּלְמַד כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה וְלֹא יִתְעַסֵּק בְּעֵסֶק כְּלָל, רַק שֶׁיִּתְעַסֵּק בָּעֵסֶק וְיִקְבַּע עִתִּים לַתּוֹרָה. אָכֵן זֶה צִוְּתָה הַתּוֹרָה, שֶׁיִּהְיֶה הָעֵסֶק בֶּאֱמוּנָה וּבְלִי תַּרְמִית, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (שַׁבָּת ל"א.), שֶׁשּׁוֹאֲלִין לוֹ לְאָדָם, נָשָׂאתָ וְנָתַתָּ בֶּאֱמוּנָה? קָבַעְתָּ עִתִּים לַתּוֹרה?".

ועתה בעונותינו הרבים יש שטוענים טענות של הבל שבזה הזמן קשים מזונותיו של אדם והרוצה להתנהג ביושר ואמונה לא יוכל לאכול אפילו פת במלח, ומתוך כך נעשה כהיתר לעשות עולה ולדבר כזב ולהונות ולגנוב ולגזול להשיג גבול וכהנה רעות רבות, מלבד ביטול תורה ותפלה בציבור וחילול שבת וכדומה, ואין איש שם על לב להיות ניחם על הרעה, אוי להם לבריות מיום הדין, כי כל התורה כולה כלולה באמונה כדכתיב וצדיק באמונתו יחיה.

ואדם גיכר בכיסו, כי המאמין בה´ כי הוא הנותן כח לעשות חיל ושכל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה מפי עליון, לא יאמין שעל ידי עוברו פי ה´ יצייח בכל דרכיו, הס כי לא להזכיר. ואם יצליח בודאי בלי שום ספק שיהיה עושר שמור לבעליו לרעתו, מלבד עונשו שיהיה שמור לו לעולם הבא.

ואם תראה אדם ישר שהולך בדרך טובים ונושא ונותן באמונה שמזונותיו מצומצמין, חלילה להאמין שיש צדיק אובד בצדקו ח"ו, השופט כל הארץ לא יעשה משפט יושר, חלילה וחס, רק לו נתכנו עלילות. והמאמין בה´ באמת בלב שלם יאמין באמונה שלימה שהצור תמים פעלו כל דרכיו משפט, וכל דעביד רחמנא לטב עביד למען ייטב לו בעולם שכולו טוב".

בהצלחה - מנשה ישראל 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה