שאל את הרב - כללי

חשבון בתורה

  • כ"ג שבט התשע"ו
אא

שאלה

שלום. רציתי לשאול בעניין חשבון במקרא. ראשית, אקדים ואומר, כי דרכו של מקרא לעגל מספרים כלשון בני אדם, למשל במניין בני ישראל. בנוסף, לנו כיהודים מאמינים מובן כי המקרא לא ספר היסטוריה על פרטיו. עתה נדון בשאלה: בספר מלכים בעניין הים של שלמה נכתב כי קוטרו 10 אמות והקפו 30 אמות. כמה שאלות עולות לי מכאן: א - אלו סוגי אמות וטפחים השתמשו, הרי למפרע התברר לי כי גם במסכת מידות בעניין בית שני יש הרבה מחלוקות במדידות ואין כלל אמות תקניות וטפחים תקניים, אלא אמת 5 טפחים ו-6 טפחים וכהנה וכהנה ואין לדבר סוף. ב - גם אם נניח שבים של שלמה היתה אמה תקנית (6 או 5 טפחים בלבד), הרי "מתמטית" קיים מושג "גדול מספיק" כדי להראות שמדידה פשוטה להקף הים היתה מביאה לנו תוצאת 31 אמות, שזהו לכל הדעות עיגול טוב מספיק למקרא? נ.ב. אינני מהאנשים המגייסים גימטריאות ורעיונות קלושים לחיזוק התורה הקדושה, שזה נראה לי כל כך חוטא לאמת ומעיד על זילות. אז אל תענו לי ככה ותוכיחו התקדמות של המקרא בגלל הגימטריא של "וקוה" המופיע בפסוק על הים של שלמה. יהודי חייב לשאול שאלות! זה מגעיל אותי כיון שאנו משתמשים בסולם ערכים מערבי עלוב כדי לקבל אישור עלוב על תורת משה רבנו ע"ה, כי אנחנו ממש לא יודעים מה יש לנו ביד! זה כל כך שגוי השקפתית - כי בכלל עלינו למדוד את יפי העולם לפי סולם הערכים שלנו בתורה - ממש ההפך מהמקובל!

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
ודאי שהמקרא מספק לנו תיאור היסטורי נאמן של המאורעות. רק שבמספרים גדולים נוהגים לעגל, כפי שכל מדינה נוהגת לעגל מספרים בהתייחסויות סטטיסטיות.
 
אמות וטפחים אכן אינם מדוייקים, כי הם מבוססים על אורך היד והזרוע - ואורכן של ידיים וזרועות עשוי להשתנות במשך הדורות. אולם כך היו מודדים בעבר, וזה היה נותן תוצאות מספקות לצרכיהם.
 
"אמה" היא אורך היד מהמפרק עד האצבע הארוכה - שנקראת אמה. הרמב"ם העריך שאמה הינה 45 וחצי סנטימטרים.
 
"טפח" מתארת אורך של ארבע אצבעות. והמפרשים מעריכים שאורכה של אמה היה בין 8 ל-9 וחצי סנטימטרים. 
 
אולם מטרת שאלתך אינה מובנת לי. לא הבנתי מה בדיוק קשה לך.
 
את האישור שלנו לתורת ישראל אנו מקבלים מטיעונים לוגיים והיסטוריים. נא חפש בגוגל את החוברת "שיחה גורלית". כדאי שתקרא בה.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה