אמונה

כיצד אפשר לסלוח

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! יש לי 2 שאלות כיצד אדם יכול להתגבר על השנאה שלו לאדם אחר? וכיצד אפשר למחול לאדם אחר שפגע בי? תודה

תשובה

שלום וברכה

הגאון החיד"א בספרו מתוק מדבש (אות ט) מביא דבר נורא בשם הקדמונים, ידוע כי הצדיקים בעולם הן הן המרכבה של הקב"ה בעולם הזה, ועל ידם הקב"ה משרה שכינתו בעולם הזה. שלשת האבות אברהם יצחק ויעקב הינם שלשת רגלי המרכבה, והרגל הרביעי במרכבה הינו דוד המלך.

מתי זכה דוד להיות הרגל הרביעי במרכבה?, משיב החיד"א: "דוד המלך עם כל צדקותיו ודביקותו בהקב"ה, ונידוד שנתו לילה לילה בתלמוד תורה, עדיין לא זכה להיות רגל רביעי שבמרכבה, אלא באותה שעה שדוד המלך הוצרך לברוח מירושלים במרד אבשלום, כשנפל משיא המעלה לעומק השפלות, כשבניגוד לכל מה שהיה אפשר להעלות על הדעת הצטרפו רוב העם למרד אבשלום, והכל היה מנובא מראש ככתוב בספר שמואל (ב פרק יב פסוק יא), או אז כשיצא מירושלים ועלה במעלה הר הזיתים יחף ובוכה, והגיע עד בחורים, והנה שמעי בן גרא יוצא לנגדו ויקלל את דוד ויסקול אותו באבנים, ומה היתה תגובתו של דוד המלך: "ויאמר המלך ...כה יקלל כי ה´ אמר לו קלל את דוד, ומי יאמר מדוע עשיתה כן".

או אז זכה דוד המלך לשלימותו ואז זכה להיות נמנה על האבות הק´ והשלים את הרגל הרביעי שבמרכבה של הקב"ה.

על ידי התבוננות תמידית, כמו שאמר יוסף לאחיו, "לא אתם שלחתם אותי הנה כי האלוקים", שוב אין מקום להקפדה ולשנאה.

כמה פעמים אדם נפגע מחבירו, ואפי´ מאיזה מילה קטנה או משפט קטן, או אפי´ עיקום פנים פוגע, והפגיעה היא קשה ומבעבעת ברתיחתה, ובכל פעם שהאדם נזכר במילה שאמר לו חבירו שוב מתעורר בו כעסו וזעמו, האמונה מחייבת שמבחינת הנפגע אין לו לייחס את הפגיעה לפוגע אלא להשגחה האלוקית. אכן, הקב"ה יתחשבן במיטב עם הפוגע וישלם לו על פגיעתו הרעה בטבין ותקילין, אולם מבחינת הנפגע עליו להאמין שה´ שלח את הפגיעה אליו ביושר, שאילו לא היה מגיעה לו אותה הפגיעה לא היה משתלח עליו אותו פוגע ולא היה מצליח לפגוע בו גם אם היה רוצה, כי אמנם הבחריה להרע היא של הפוגע אולם הוצאתו לפועל של אותה הבחירה הינו מידי הקב"ה. וכשמשתדלים להתגבר באמונה אמיתית ושלימה שוב אין מקום לכעסים ולשנאות, כאמור.

אני חושב תמיד שבמקום לעבוד על המידות, וללמוד מסילת ישרים בגנות הכעס ובגנות הגאוה, וכו´, יש דרך מקוצרת בהרבה  והוא האמונה. כשאדם יגיע לאמונה חזקה, הרי כל הבעיה של המידות לכאו´ נופלת מיד, עכ"פ רוב רובו, כי כשחיים אמונה לא כועסים על מקרים לא על של עצמו ולא על של אחרים. אין נקמה ואין נטירה. אין לשון הרע ואין שנאת חינם.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה