תורה ומדע

שאלה - למה גופים עגולים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! אולי השאלה הזאות תראה לך קצת טיפשית אבל תמיד אני שאלתי את עצמי מאיזה סיבה כל מה שהקדוש ברוך הוא יצר הוא עגול הרי אין בטבע שום דבר בצורת ריבוע משולש או כל צורה אחרת האם יש לזה משמעות? תודה

תשובה

בעיגול קיימת שלמות. מעגל היא צורה שלמה שבה לכל הנקודות מרחק שווה ממרכז קבוע. היא גם סמל לשלמות והאינסוף, ולכן מורה באופן טבעי על הבורא. כל הגופים בחלל נוטים לצורה עגולה בשל כח הגרביטציה הפועל עליהם, הוא חוק טבע קוסמי אשר טבע הבורא בכל היקום כולו, כמאמר הפסוק בתהילים "חוק נתן ולא יעבור", ועל כן אנו קוראים גם בתפילה "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית".

עם זאת הקב"ה גם יצר גיוון רב בטבע, בעולם החי, הצמחים, הפירות והירקות - לכולם צורות רבות ומגוונות. אם תלמד על התא החי, או אפילו על ההתגבשות של מולקולות מים בפתיתי שלג - תגלה שהטבע מתוכנן מאוד, וכן שקיימות בו צורות רבות ומגוונות מלבד העיגול. אך בסופו של דבר הכל עשוי מאטומים - ממש כמו אבני לגו המסודרות בדרכים שונות, כך שהיקום כולו מעיד על אחדותו של הבורא, על שלמותו והאינסוף.

הרב מנשה ישראל הוסיף: שאילתך, הינה קביעה עתיקת יומין של חז"ל שבשום דבר אין מרובע מששת ימי בראשית, חוץ מסוג אחד של גריסים  "תני רבן שמעון בן גמליאל אומר אין מרובע מששת ימי בראשית" [תלמוד ירושלמי מסכת מעשרות פרק ה הלכה ג].

בברכה,
דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה