תורה ומדע

גיהנום מוזכר בתנ´ך

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

חבר שלי שאל אם גיהנום מוזכר בתנ´ך, לא רש´י או פרושים אלא בתנ´ך עצמו הנה השאלה שלו: טוב פעם אחרונה שאני אנסה להסביר לך...(ציטוט מנושא קודם) אני יכול להביא לך הרבה ציטוטים שמדברים על הגיהנום, אבל אפילו לא אחד מהתורה. לפי היהדות של משה , אין חיים לאחר המוות , הקונספט פשוט לא קיים, הברכה הכי טובה בתנ´ך היא וירבה זרעך כחול אשר על שפת הים , אין שום זכר לחיים אחרי המוות. הכניסה של רעיון זה מתוארכת לתקופת בית שני , עם כניסת הפרושים לתמונה , הם שיצרו את התורה שבעלפה ויחד איתה את החיים שלאחר המוות, לעומת הצדוקים שלא היו מוכנים לעיוות הזה בתורה. כידוע , הפרושים נצחו ובגדול כידוע , לא מעט גם בזכות הנוצרים והפכו את האמונה בחיים שלאחר המוות לאמונה גלובלית. חוץ מזה, המושג גיהנום יובא ליהדות מעובדי אלילים ועבודה זרה, בתנ´ך מוזכר גאי-בן-הינום אשר בירושלים, שם נהגו עובדי הבעל להעלות קורבנות ילדים בתופת [ תחת רעש מחריד של תופים ] כדי לטשטש את זעקות הילדים הנשרפים חיים באש הכיבשן הלוהט. בתנ´ך, האמונה באל אחד, באלוהי אברהם-יצחק-יעקב-משה, שוללת קיום חיים או עינויי מוות לאחר המוות עצמו!!! מצוות התורה ניתנו לאנשים חיים למען קיומה של חברה מוסרית וצודקת , גם בהווה וגם בעתיד, לנו, לבניינו ולצאצאייהם עד עולם. אתה אמור לבוא על שכרך בעולם הזה, ואין שום אזכור לגיהנום בשום מקום בתנ´ך לא משנה מה תגיד כי ציטוטים אין לך...

תשובה

שלום אלעד,

המילים "גן עדן" ו"גהנום" נועדו בכדי להמחיש לנו את השכר והעונש בעולם הבא, אך מובן שלא ניתן לתאר אותם כלל לאדם, לא במילים ולא בתיאורים. אנשים מכל רחבי העולם שחוו מוות קליני מספרים על חוויה שלא ניתן לתאר אפילו במילים.
עם זאת הרעיון של העולם הבא, ושל שכר ועונש הינו עתיק יומין ביהדות, וגם בתנ"ך:

דברים (פרק ל, טו): "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב, ואת המוות ואת הרע, אשר אנוכי מצווך היום לאהבה את ה´ אלוהיך ללכת בדרכיו ולשמור מצוותיו וחוקותיו ומשפטיו".
על חנוך נאמר: "ויתהלך חנוך את הא-לוהים, ואיננו כי לקח אותו א-לוהים". בתיאור מותה של רחל מוזכרת במפורש יציאת הנפש: "ויהי בצאת נפשה כי מתה". בעלת האוב העלתה את שמואל מקברו, והוא ניבא לשאול שהוא ובניו ייפלו ביד פלשתים: "ויאמר שמואל אל שאול למה הרגזתני להעלות אותי". אביגיל אומרת לדוד: "והייתה נפש אדוני צרורה בצרור החיים את ה´ אלוקיך, ואת נפש אויביך יקלענה בתוך כף הקלע".

בספר קוהלת נאמר במפורש (פרק יב): "וזכור את בוראך בימי בחורותיך... כי הולך האדם אל בית עולמו וסבבו בשוק הסופדים, עד אשר לא ירחק [ירתק] חבל הכסף ותרוץ גולת הזהב ותישבר כד על המבוע ונרוץ הגלגל אל הבור - וישוב העפר על הארץ כשהיה, והרוח תשוב אל הא-לוהים אשר נתנה. הבל הבלים אמר הקוהלת, הכול הבל. ויותר שהיה קוהלת חכם, עוד לימד דעת את העם... סוף דבר הכול נשמע, את הא-לוהים ירא ואת מצוותיו שמור, כי זה כל האדם. כי את כל מעשה הא-לוהים יביא במשפט, על כל נעלם, אם טוב ואם רע".

l>דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה