תורה ומדע

דרך הטוב להיטיב

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

הדעה הרווחת בקרב הוגי הדעות ומעצבי השקפתה של היהדות לגבי עצם בריאת העולם והאדם, הינה כי "דרך הטוב להיטיב", ולכאורה הסבר זה הינו במושגים שלנו מה שלא תופס אצל מי שנעדר כל "צורך" שהוא, שהרי נטיית לב או דחף לעשות כל דבר הינו בכדי למלא חסר מסוים, וא´כ איך אפשר להסביר שאצל בורא העולם שאין בו כל חסר או נטייה אנושית הופיע לפתע מין דחף כזה להיטיב? איזה חסר הוא בא למלא בזה?

תשובה

שלום כפיר,

דברים אלו נאמרו בלשון אנושית כדי שאנו נוכל להבין אותם. הרי כבר אמר הנביא ישעיהו (פרק נה, ח): "כי לא מחשבותי מחשבותיכם, ולא דרכיכם דְּרָכָי, נאום ה´, כי גבהו שמים מארץ - כן גבהו דְּרָכָי מדרכיכם ומחשבותי ממחשבותיכם". רק חכמי הסוד יכולים להבין דברים שבסוד, כי מאחורי כל פשט נמצא גם עומק - דרש וסוד.

הרצון אצל הבורא אינו דחף כמו זה הקיים אצל בני-האדם, אלא הבורא ורצונו - אחד הם, ואין בו חילוק כלל. כיום מכניקת הקוואנטים נוטה להסיק בדיוק את זה: שהכל נובע מאחדות אחת פשוטה, ועם זאת - אינסופית.

ומכל מקום אלו דברים שבסוד, אותם לומדים רק מי שכבר הגיעו לידיעת כל התורה כולה... הבה נהיה תמימים עם ה´ ונפעל כרצונו, כפי שכבר מסר לנו בתורתו (דברים, פרק יח, יג): "תמים תהיה עם ה´ א-לוהיך". די להביט ביקום ובתכנון הרב הסובב אותנו כדי להסיק על כוונתו הגדולה של הבורא להטיב לנו. המציאות זועקת על כוונה גדולה, על מודעות נאצלת שמאחורי החומר - תוכנית גאונית שעל האדם לקיים בכדי להתקרב לבוראו, כי הוא עיקר ותכלית כל הבריאה כולה. על כן נאמר בתורה "ואהבת את ה´ א-לוהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך".

בהצלחה!

דניאל בלס.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה