חברה והשקפה

סמים בבית שלנו

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב.. שמתי לב שבימנו יש המון צעירים (ומבוגרים) שמשתמשים בסמים קלים באופן קבוע.. כמו עלי הקנביס והחשיש.. וחלקם אפילו לא יכולים להתרכז ,ללמוד, להעמיק ולשלוט בעצמם ובחייהם. בלי היותם מסטולים.. הייתי רוצה לדעת מה התורה אומרת על כל עינייני הסמים? והשימוש בהם? תודה מראש. דרך אמת לעם ישראל.

תשובה

שלום וברכה

ספרות חז"ל מלאה מזן אל זן בגנות ההשתכרות. צריכת הסמים, כמוה כמו השכרות שגינה שלמה החכם מכל האדם בספר קהלת בכל לשונות של גנאי.

השכל, היא המתנה הכי יקרה שחנן האלוקים את בני האדם, והויתור על מתנה טובה ויקרה זו למען הנאה רגעית עכשוית, הינה מעשה בהמי ממדרגה ראשונה.

במשנה במכת אבות מבואר כי יין של צהריים המושך את האדם מוציאו לבסוף מן העולם, וכך גם נטילת הסמים. גם מסמים קלים מפתחים תלות, ובאים מתוך כך לסמים קשים, וכמו האמור בתורה לגבי בן סורר ומורה המתחיל מכך שהוא הרגיל את עצמו לשתיית יין בכמות מופרזת, וכתוצאה מכך הוא נגרר לגניבה וגזילה ועד לרציחה, ה´ ישמור.

בספרות חז"ל יועד הסם, לנידונים להורג, שלפני שיצאו להורג היו משקים אותם ביין יחד עם סם משכר בכדי שלא ירגישו צער בביצוע גזר דינם. צריכת סמים דנה את הצורך לטירוף הדעת, ולאיבוד כל המעלה של בן אדם כבר דעת וכאיש בעל בחירה.

וכך כותב הגאון בעל פלא יועץ:

"שתייה המשכרת היא רעה עד מאוד, כי לכל ענייני העולם בין למילי דעלמא בין למילי דשמיא צריך דעת, וכבר אמר החכם אם דעת חסרת מה קנית ואם דעת קנית מה חסרת, ודיינו כי בעונותינו דלונו מאוד ואין בנו כל כך מדע והשכל לדעת איזוהי דרך ישרה אשר נלך בה ואת המעשה אשר נעשה, ואם עדיין נשתה ויתבלבל דעתינו מה אנו ומה חיינו? הרי זה דומה למאבד עצמו לדעת! גם בלא דעת עושה שלא כהוגן בתוספת ומגרעת, ורעת השתיה והשכרות כי היא כסות עינים את כל ונודעת, כל שוגה בה נבער מדעת, והמישרים אורחותם ורוצים שיהיו מתוקנים מעשיהם מושכים את ידיהם, מזה ומהדומה לזה". 

בהצלחה - מנשה ישראל

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה