שאל את הרב - כללי

רייקי לפי היהדות

  • כ"ה טבת התשע"ו
אא

שאלה

האם יש אפשר ללכת לאדם דתי שעושה רייקי לפי הקבלה??? האם זאת לא עבודה זרה???

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

לפי מעט הבירור שערכנו, נראה שהכונה "ברייקי" להתקשר לכח הנמצא בעולם שהיא בחינת "מקיף" ו"סובב".

מציאות כח כזה מוכח מספרי קודש, ומתוך ספרי קודש יוצא  שהמתקשר לאותו כח מתקשר לגילוי יותר גדול של השם יתברך, בבחינת  "אור מקיף" שעוד יותר גדול במעלתה מאור הרוחני  ה"בסיסי".

אבל אלו שנוהגים להתכוין ולהתקשר לכח של "רייקי", רובם ככולם אינם מכירים את המציאות שנגדרת על פי מקורות היהדות, ולכן  מסתבר שהם מתכוונים להתקשר לכ ה"סובב" בבחינה  של פולחן וביטול. וככל שהם מתכוונים לביטול או פולחן לכח שאינה השם, אז ככל הנראה שיש בזה כבר סוג של עבודה זרה   (וכל שכן כאשר הם מערבבים לתוך אמונתם ב"ריי" - פירוש כח של אלוקות,  את אמונתם בכח הנקרא "צי" (קרי "קי" במבטא היפנים) - שאותו אמונה ב"קי" מבוסס על האמונה בב' כוחות נגדיים, ונמצא שכאשר הם מתכוונים רק לאחד מהם שזהו בעצם ענין של פירוד והגבלה מן הכח הכולל הכל - שיש בזה סוג עבודה זרה). 

לכן אסור להתרפאות בצורת ה"רייקי" בהשתמשות באותם כוונות שהם מלמדים בקורסים שלהם שמקורם מאמונת היפנים. 

אמנם, אם יש יהודי הבקי בפנימיות תורה, מנצל את צורת הטכניקה של לחיצה על נקודות מסוימות בגוף כדי לרפאות, וכוונתו בהפעילו את הכח הרוחני היא לכח העליון של היחיד ומיוחד שהוא בורא העולם, כבר אין הדבר נכנס בגדר עבודה זרה.

ובכל זאת יתכן שיש איסור מדאורחייתא בזה של "ובחוקותיהם לא תלכו", וכמו שהזכירו חז"ל ענין של "דרכי האמורי" שיש להמנע מהם, שאסור ליהודים לעשות פעולות כמו הגויים שאין להם שום הסבר טבעי, וכמובא בגמרא ובפוסקים.

אמנם בנוגע לזה כבר הורו לנו חז"ל: "כל דבר שיש בו משום רפואה אין בו משום דרכי האמורי" (שבת סז.); ולכן יש לומר שלהשתמש בכח רוחני לצורך ריפוי מותר.

אבל רש"י ז"ל פירש שם: "שנראית רפואתו כגון ." ולפ"ז בכדי להשתמש בכח רוחני ואפילו לצרכי רפואה, צריך שיהא  תוצאה ניכרתבחוש מתוך הטיפול,  דומיא ל"שתיית כוס ותחבושת מכה".  ובטיפול "רייקי" עדיין לא נמצא למדענים ולחוקרים איזשהו תוצאות שהיה אפשר להצביע עליהם בחוש שהם יצאו כתוצאה מן טיפולים שנעשו כפי הטכניקה של "רייקי".

לכן נראה שיש לברר מן האדם הדתי שמוסר טיפולים, האיך יוצא הטיפולים שלו מגדר איסור הלאו של "ובחוקותיהם לא תלכו" (אמנם לכאורה אצל אדם הדתי אין בהשתמשות בהם משום עבודה זרה - אלא אם כן הוא נוהג לכווין את אותם כוונות פסולות שמלמדים אותם מלמדי ה"רייקי" היפני). 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה