חברה והשקפה

מה השם רוצה מאיתנו

  • י"ח טבת התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב..שאלה חוצפנית, מחילה מראש! אם נאמר לנו כל הזמן שהקב״ה אוהב אותנו ומוחל לנו תמיד כי אנחנו הבנים שלו והוא אוהב אותנו באמת, אז למה צריך להקפיד במצוות? קרי הוא אוהב אותנו אהבת אב-בן/בת והוא לא רוצה ברעתנו!! זה מביא אותי למסקנה שלא משנה מה אדם יעשה כאן, אז האהבה אליו תמחק ופתאום אין לו מקום בעולם הבא? כל הדיבורים האלה על גיהנום וכף הקלע חס ושלום..השם באמת ״מסוגל״ (כל יכול כמובן, הכוונה מסוגל להרע לבנו מרצונו) להשאיר את הנשמה הסוררת ללא מקום? הרי היא ברייה שלו!! בנוסף, לפעמים אני חושבת שההפחדות האלו נוצרו על מנת שיהיה מוסר וערכים בקרב בני האדם.. אבל איך ייתכן שנתינת התורה לא מספיקה? למה צריך סנקציות מהשם הקדוש והאהוב שלנו? אני מודה, שאני עושה מצוות כדי לרצות את השם וגם לעשות טוב לשאר הבריות( כן, גם לסיפוק אישי)..אבל אם חלילה מועדת וחוטאת, אני לא מתפחדת מה״עולם הבא״..לא כי אני מזלזלת בנושא..אלא כי אני פשוט ממש רוצה להאמין שהשם מקבל את כולם!! *אני לא מתכוונת למצבים שאנשים מתחרטים רגע לפני המוות והשם סולח, אלא למצבים של חטא לאורך כל החיים עד הסוף. אם יש הרצאה בעניין, אשמח להתעדכן בה! אם יש הפניות למקורות, אשמח אם תסביר לי את ההקשר לשאלתי.. וכמובן אשמח יותר אם תתייחס לכל מה שכתבתי, כדי שאבין במדויק (: תודה רבה מראש!!! וסליחה שוב על השאלה אם היא מחסירה כבוד מהשם, אין זו כוונתי לעולםםםם! אין עוד מלבדו !

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
אלוקים פועל איתנו בדרך משל, כאב המרחם על בניו. כלומר מרעיף עלינו קודם כל הטבות רבות, ואז מעניש כשצריך לחנך ולהשיב לדרך נכונה, ונותן שכר - והכל במטרה לחנך את הנשמות ולהביאן למקומם הטוב ביותר. וגם מה שנראה כואב, הוא כמנתח שמטרתו להועיל גם אם פעולתו נראית אכזרית למראה.
 
העונש הוא תוצאה ישירה של החטא, בדומה לאדם שמכניס את ידו לאש - ונכווה. כך התורה מלמדת אותנו את הוראות היצרן שנועדו להטיב עם נשמותינו.
ולגבי שאלתך, האדם מורכב מרגשות דחפים ויצרים, ולא רק משכל. אם כל בני האדם היו שכליים לגמרי - אז אף אחד בעולם לא היה מעשן, לא היה שמן, או להבדיל - לא היה חוטא. 
הנסיון של המצוות היא בהתגברות התמידית על התאוות שלנו. יצר לב האדם רע מנעוריו, והתורה מדריכה אותו כיצד להשתמש בצורה נכונה בכלים שניתנו לו. אך האדם הוא מי שבוחר אם לפעול לפי הוראות היצרן של התורה, ועד כמה.
 
הגיהנום וגלגולי הנשמות - נועדו כדי לנקות את הנשמות מחטאיהן, אשר מונעים מהם את הכניסה אל גן-עדן. כי גן-עדן הוא קירבת האלוקים, וככל שנשמה קרובה יותר לאלוקים בגן-עדן, כך היא מאושרת יותר, כי היא קרובה למקור יוצרה. אולם החטא מונע את הקירבה הזו לאלוקים, ולכן נדרש הגיהנום והייסורים השונים בחיינו כדי לכפר על עוונות.
 
מי שחטא כל חייו ושב בתשובה באחריתו, ככל הנראה ישוב בגלגול כדי לתקן את מעשיו.  אם את רואה לקרוא התייחסות ישירה לגבי העוונות והעונשים והתשובה, נא קראי את "הלכות תשובה" של הרמב"ם:
 
אני ממליץ לך על הרצאה שנקראת "סוד הצדק העליון" של הרב אהרון לוי. חפשי בגוגל: "הרב אהרון לוי סוד הצדק העליון"
 
כמו כן מומלץ שתקראי את החוברת "שיחה גורלית" (חפשי בגוגל) אשר משיבה על כל השאלות באמונה, ומתייחסת בפירוט לשאלותיך.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה