הלכות ומנהגים

האם מותר ללמוד תורה בליל ניטל?

  • י"א טבת התשע"ו 
אא

שאלה

מהו ליל "ניטל"? שמעתי שזה חל בליל בין 24/12-25/12 ונוהגים לא ללמוד תורה ביום זה? האם זה נכון... תודה רבה

תשובה

שלום רב,

ליל ניטל הוא כינוי של ליל חג המולד, ונהוג בעיקר אצל החסידים שלא ללמוד תורה בלילה זה עד חצות הלילה, ויש שמחזיקים מנהג זה באור ל-25 בדצמבר, ויש הנוהגים כן באור ל-7 בינואר, ויש שנהגו באור ל-6 בינואר. ובמקום שאין מנהג יחזיק כמנהג הנוצרים שבאותו מקום, ואם יש ביניהם חילוקי מנהגים יחזיק כמנהג רוב הנוצרים שבאותו מקום. ונאמרו כמה טעמים להסביר טעם המנהג (יעויין באורך וברוחב בספר נטעי גבריאל הלכות חנוכה עמוד שפה והלאה).

ומכל מקום יעויין להגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק ז' (חלק יורה דעה סימן כ) ובספרו הליכות עולם חלק ח' (עמודים שפב-שפד) שכתב, שאין המנהג כן במקומותינו, ובכל הישיבות והכוללים של האברכים שלנו לומדים תורה אף בליל אידם כרגיל בכל לילות השנה, תמידים כסדרם, מבלי לחוש כלל למנהג זה. יעויין שם.

בברכה,

הלל מאירס


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:לימוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים