אמונה

איך לקבל אמונה?

  • י' טבת התשע"ו
אא

שאלה

איך לקבל אמונה?

אני מפסח השנה שומר שבת ומניח תפילין ובימי שישי שבת מתפלל במניין, מצד אחד יש לי אהבה אדירה לתורה ולמצוות מצד שני ספקנות מאוד גדולה שאני לא יודע איך להגיב אליה, כאילו רצון בכל דבר תורה שאני שומע לבדוק אם הוא נכון או לא, לפעמים אני מעדיף לא לשמוע דברי תורה בגלל הספקנות שמתלווה אליה, איך להתמודד עם ספקנות כל כך גדולה?

תשובה

ס"ד
 
שלום וברכה, וכל הכבוד לך על תהליך ההתחזקות. אין ספק שבחרת בחיים.
 
התלמוד מלמד לחשיבה ביקורתית, מעודד להקשות קושיות ולתרץ תירוצים לוגיים. ספקנות היא דבר בריא, כל עוד אתה מודע לעובדה שהספק אינו מוסיף ואינו גורע מהאמונה. משאלות לא מתים, כמו שנוהגים לומר. ביהדות כל שאלה היא לגיטימית - כל עוד מופיע בסופה סימן שאלה, ולא סימן קריאה.
 
מכל מקום, ישנה גם ספקנות שאינה בריאה, בפרט כשהיא נוגעת לעיקרי האמונה, שהרי אמונתך צריכה להישען תמיד על משענת של ברזל. וכפי שכותב הרמב"ם (הלכות עבודה זרה, פרק ב):
"וכל הלאוין האלו בענין אחד הן והוא שלא יפנה אחר עבודת כוכבים וכל הנפנה אחריה בדרך שהוא עושה בו מעשה הרי זה לוקה, ולא עבודת כוכבים בלבד הוא שאסור להפנות אחריה במחשבה, אלא כל מחשבה שהוא גורם לו לאדם לעקור עיקר מעיקרי התורה, מוזהרין אנו שלא להעלותה על לבנו ולא נסיח דעתנו לכך, ונחשוב ונמשך אחר הרהורי הלב, מפני שדעתו של אדם קצרה ולא כל הדעות יכולין להשיג האמת על בוריו, ואם ימשך כל אדם אחר מחשבות לבו נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו כיצד פעמים יתור אחר עבודת כוכבים ופעמים יחשוב ביחוד הבורא - שמא הוא שמא אינו, מה למעלה ומה למטה, מה לפנים ומה לאחור, ופעמים בנבואה - שמא היא אמת, שמא היא אינה, ופעמים בתורה שמא, היא מן השמים שמא אינה, ואינו יודע המדות שידין בהן עד שידע האמת על בוריו, ונמצא יוצא לידי מינות. ועל ענין זה הזהירה תורה ונאמר בה: ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים. כלומר לא ימשך כל אחד מכם אחר דעתו הקצרה וידמה שמחשבתו משגת האמת כך. אמרו חכמים - אחרי לבבכם - זו מינות, ואחרי עיניכם - זו זנות. ולאו זה אע''פ שהוא גורם לאדם לטרדו מן העולם הבא אין בו מלקות "
 
לשם כך ראוי שתחילה תבנה את אמונתך על יסודות חזקים, בלתי משתנים, וכך תוכל לדחות את כל הספיקות. 
 
אנא קרא כאן דו-שיח על רציונליות וספקנות:
 
וחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". חשוב שתקרא חוברת זו.
 
לאחר מכן, אנא כתוב לי את שאלותיך, ואשמח להשיב.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה