תורה ומדע

חז´ל ידעו הכל גם את כל הטכנולוגיות שיש היום?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני כמובן מאמין שכן, אבל לאחרונה הוצג לי השאלה ואני צריך לענות תשובה ענינית ואמיתית בלי אפשרות הפרכה (עדיף כולל מרקורות וכו"). ובכן האם אכן ידעו את כל הטכנולוגיות שיש היום? ואיך התבטא ההוא: האם ידעו לבנות אתר אינטרנט? אודה לכם מאוד אם תענו לי תשובה בהקדם האפשרי כי זה די דחוף. נ.ב. אינכם (ואולי אפילו עדיף) צריכים לפרסם שאלה זה באתר וא´כ לפחות תערכו את זה. בתודה מראש

תשובה

שלום וברכה

למה ההגזמות האלו, אף אחד לא אומר שכלל חז"ל ידעו את כל הטכנולוגיות המצויות כיום, אולי שלמה המלך החכם מכל האדם השיג את כוח החשמל וגלי הרדיו, וכך יחידים מכל הדורות ידעו על עיקרי הכוחות, אבל בחוכמתם בלבד הם לא פיתחו את זה בשכלם עד כדי יכולת בניית אתרי אינטרנט. בדרך כלל היה ברור אצל חז"ל שקיימים כוחות בטבע שעדיין לא התגלו ויתגלו בהמשך ככתוב בזוהר שהמהפך הטכנולוגי יקרה בסביבות שנת 1840, משמע שבימיהם עדיין לא התגלו כל החוכמות הללו.

אני לא מדבר על אלו הנביאים שצפו את העתיד, ואולי בכוח זה היה אפשר לצפות את העתיד ולראות מרחוק כיצד יראו הדורות האחרונים על שלל פיתוחי הטכנולוגיה.

לא היה זה מעניין החכמים לראות התפתחויות גשמיות, ופיתוחים טכנולוגיים. היה להם דברים חשובים בהרבה. כפי הנראה לכל באי בית המדרש שזוכים לטעום מעץ החיים של התורה, שדברי תורה מעטים עדיפים ומכריעים המוני חידושים בטכנולוגיה, וחבל היה על זמנם מלהתעסק בפיתוחים כאלה.

היו הרבה מחכמי ישראל שבכוח חוכמתם היו יכולים להגיע למסקנותיו של איינשטיין, אין לי כל ספק בדבר. הרמב"ם והמהר"ל מפראג כמו רבי יהונתן אייבשיץ העפילו בשכלם החריף ובעומק מדעם את איינשטיין בהרבה. פשוט לא היה להם זמן מיותר להתעסק בזה.

וכדאי לראות לשונו של הגה"ק בעל התניא [אגרת הקודש - פרק כב] וזה לשונו:

"אהוביי, אחיי ורעיי, מאהבה מסותרת תוכחת מגולה, לכו נא ונווכחה זכרו ימות עולם בינו שנות דור ודור, ההייתה כזאת מימות עולם ואיה איפוא מצאתם מנהג זה באחד מכל ספרי חכמי ישראל הראשונים והאחרונים, להיות מנהג לשאול בעיצה גשמית כדת מה לעשות בעניני העולם הגשמי אף לגדולי חכמי ישראל הראשונים כתנאים ואמוראים, אשר כל רז לא אנס להו ונהירין להון שבילין דרקיע, כי אם לנביאים ממש אשר היו לפנים בישראל, כשמואל הרואה אשר הלך אליו שאול לדרוש ה´ על דבר האתונות שנאבדו לאביו, כי באמת כל עניני אדם לבד מהנוגע לדברי תורה ויראת שמים אינם מושגים רק בנבואה ולא לחכמים לחם, כמאמר חז"ל הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים".

מה ששואלים לחכמי ישראל שבכל דור, מלבד בדברי תורה עצמם, גם בענינים אישיים גשמיים, הוא מכיון שיש לגביהם תועלת לחיי תורה ויראת שמיים. אבל חידושים טכנולוגיים מאן דכר שמיה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה