אמונה

פגם הברית האם יש כאלו שהיו שקועים בבוץ הזה ויצאו מזה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרבנים החשובים של הידברות. אני אדם ..... נשוי + ילדים בן 36, שרוי עמוק ביותר בפגם הברית אבל בצורה חריגה. אין יום שאני לא ....., אין יום שאני לא מחפש איזה ....... ל...., מפעם לפעם אני אפילו ..... . אני לא חושב שיש עוד מקום מתאים לשאול שאלות בנושא זה כמו אתר הידברות המנוהל על ידי חרדים. לאחרונה נחשפתי לתכנים היפים של הידברות וזה הביא אותי למחשבות והרהורים מה קורה איתי בעולם ומה תכליתי האם בשביל לפגום כל כך הרבה באתי לעולם? בעבר מאד כאב לי המצב שלי, היום, אני מרגיש כהות חושים וחוסר כח ללחום. אני אדם מאד רגשי ואני נמשך אחר כל יופי שזז בעולם. רציתי לקבל תשובות מסודרות אם אפשר על מספר שאלות: 1. האם יש כאלו שהיו שקועים בבוץ הזה ויצאו מזה? 2. האם יש תיקון ל....... שהוא חמור יותר מכל ..... אחרת? 3. האם יש עוד אנשים שלאורך שנים חוטאים ו..... או עוברים על איסורי כריתות אחרים בתחום הזה? האם דברי החיזוק והנחמה שאני שומע מפעם לפעם לחוזרים בתשובה, האם זה נועד רק בשביל לחזק את החוזר בתשובה ושיתחזק, או שיש אכן כח מיוחד בחוזר בתשובה שמנקה ומזכך אותו לגמרי ואם זה אכן נכון אז איך עושים את זה במצב של אפאטיות ועייפות רוחנית טוטאלית, האם יש בכלל תקוה אמיתית לחוטא כמוני? אני פגמתי אלפי פעמים ב....... ומאות פעמים עברתי על איסורי ........ , איך אפשר בכלל לנקות את הזוהמה הזאת? אשמח לקבל תשובה מיידית מאחר ואני כרגע במחשבות והרהורי חזרה בתשובה וייתכן שעד שאקבל תשובה מכם הכל יתקרר.

תשובה


שלום וברכה


כך נאמר בתלמוד: ´בכל יום ויום בת קול יוצאת מהר חורב ואומרת ´שובו בנים שובבים´´. וידועים דברי הבעל שם טוב ששאל מאחר שלא נמצא שום אדם ששומע את הבת קול הזה, אם כן לאיזה תועלת יוצאת הבת קול, וביאר כי הרהורי התשובה שבאים ומתעוררים בלב האדם הן הן מצד הכרוז המכריז שובו בנים שובבים. 


 וכן כתב הגה´ק מקאמרנא בספרו נוצר חסד (פ´ה אות י´ב) וזה לשונו: ´ביאר מרן האלוקי הריב´ש, שהנפש שומע בודאי בכל אדם, ומתעורר, אף רשע גמור מתעורר נפשו, ולכן אין לך רשע שאין לו הרהורי תשובה, והצדיק נותן לב לקיים שמועתו, והרשע מאבד אותו הרהור טוב מלבו´.


 וכבר כתובים דברים אלו על ספר קדמון בספר חרדים בחתימת הספר כתב: ´כבר ידעת מה שכתוב בזוהר בת קול יוצא בכל יום ומכרזת שובו בנים שובבים, וקשה למי מכריזים? הלא ודאי אין אנו שומעים כלום, אלא ודאי אע´ג שהאדם בעצמו לא שומע אבל נשמת האדם שומעת, וזהו שכתוב (תהילים קל´ט) נפלאים מעשיך ונפשי יודעת מאוד, נפלאים מעשיך מלשון מופלא ומכוסה, אבל אע´פ כן ´ונפשי יודעת מאוד´ וזהו שלפעמים מתעורר באדם רוח טהרה מקול הקורא לאוזן נשמתו, ומ´מ לא יזכה לזה רק השומע קול המוכיח´. ככל הנראה, קול הבת קול כוונה לאחרונה לאוזניך כי לא ידח ממנו נידח, וגם אם הרבה לפשוע ולחטוא רחמי הקב´ה רבים על כל מעשיו והוא רוצה בתשובת רשעים, ומבקש להצדיקם.


 כרגע אני חושב להסתפק בהצגת תשובה בעניין הזה מכבוד מרן פוסק הדור הגאון רבי משה פיינשטיין זצ´ל שנדפס בשו´ת אגרות משה (חלק או´ח ד סימן קטו), ואם תרצה לטפח את הרהורי התשובה ולהיכלל במסגרת בעלי התשובה שאין צדיקים גמורים יכולים לעמוד במחיצתם, אשמח להתכתב עמך שוב.



וזה לשון מרן זצ´ל:


 תשובה לנכשל במשכב זכור רחמנא ליצלן א´ דר´ח אדר ראשון תשל´ו. מע´כ הבחור הנכבד שליט´א שלום וברכה לזכות לתשובה גמורה. 


 

הנה אף לטרדותי המרובות מכיון שחז´ל אמרו כמה דברים מפני תקנת השבים, כל שכן שמוכרחים להזדקק להשיב לבעל תשובה. בין שהוא להשיב להלכה, בין שהוא לחיזוק שאל יפול רוחו ולהתרשל בדבר שצריך חיזוק גדול להנצל מעצות היצר הרע, שלכן פניתי מעט להשיב לו על מכתבו.


והנה איני רואה שאלה להלכה במכתבו, כי אף שבמכתבו כותב שהוא איסור כרת מסתמא יודע שמשכב זכור הוא גם איסור סקילה כי בתורה בפרשת קדושים נאמר ´יומתו דמיהם בם´ וילפינן גזירה שוה מאוב וידעוני שהוא בסקילה כדאיתא במסכת סנהדרין (דף נ´ד ע´א) עיי´ש. וכרת כתוב בסוף פרשת אחרי ´ונכרתו הנפשות שקאי על כל הנאמר לפני זה עיין ברש´י בתחילת מסכת כריתות, ונמצא שאתה רוצה שאכתוב לך דברי חזוק להנצל מיצר הרע ואיזה עצה. 

והנה ראשית כל, עצם הידיעה בחומר האיסור דסקילה וכרת, וגם שנקרא תועבה, והוא מהחטאים המגונים ביותר, ושאף בני נח נצטוו על זה, הוא כח גדול לעמוד כנגד היצר הרע, ושנית שהוא בעצם דבר שאינו מובן שיהיה על זה עניין תאווה, שבבריאת האדם בעצם אין תאווה מצד הטבע להתאוות למשכב זכור, שלכן אמר בר קפרא לרבי בביאור מה שהתייחסה התורה כ´תועבה´ לגבי משכב זכר, שפירושו ´תועה אתה בה´. כמבואר במסכת נדרים (דף נ´א ע´א) ופי´ הר´ן שמניח משכבי אשה והולך אצל זכר, וכוונתו לבאר לשון תועבה שנאמר במשכב זכור יתר על לשון התועבות הנאמר ארבע פעמים בסוף פרשת אחרי שעולה על כלל העריות. ועל זה תירץ בר קפרא שהוא תביעת הקב´ה בפסוק להחוטאים בעניין משכב זכר, שלעבירה זו של משכב זכור הרי אין כלל תאווה מצד הטבע שבראתי שיהיה תאוה למשכב הנשים שבלא תאוה לא היה אפשר לקיום ישוב העולם. אבל למשכב זכור אין שום תאווה מצד הבריאה וכל התאווה לזה הוא רק כתועה מדרך הטבע לדרך אחר, אשר גם רשעים בעלי תאוה שלא נמנעין מצד חטא ועון אין הולכים לשם שיצר הרע זה אינו אלא מחמת שהוא דבר אסור שהוא כמו להכעיס ח´ו. 

נמצא שעל עבירה של משכב זכור אין להרשע העובר על זה שום טענה לתרץ את עצמו כי לא היה שייך להתאוות לעבירה זו. והיצה´ר מסית להמרות נגד רצון הקב´ה וידיעה זו הוא חיזוק גדול נגד יצה´ר שכמעט וכבר ניצחתו, שהרי אתה מאמין בהקב´ה ובכל הי´ג עיקרים ובכל התורה שבזה תנצחהו על מה שמסיתך להמרותו ולהכעיסו, ופסוק מפורש בהאזינו ´בתועבות יכעיסוהו´ ופי´ רש´י כגון משכב זכור שזה קרא הכתוב שהוא להכעיס.

ושלישית, הגנאי. שאף לבני אדם שבכל העולם, אף הרשעים מבזים לבעלי עבירה של משכב זכור, ואף בעיני הרשע השני שעושה עמו העבירה הוא מזולזל ובזוי, שזהו חיזוק גדול נגד היצה´ר. שלבד שהוא נגד התורה באיסור חמור היותר גדול הוא גם נגד עצם האנושיות שנעשה שפל ובזוי בתכלית השפלות, ולא רק שהוא גנאי הוא גם גנאי היותר גדול לכל משפחתו.

והעצה הגדולה, הוא לימוד התורה בעיון שהוא מציל ושומר מכל העריות, ואף מהרהורים. ככתוב ברמב´ם סוף הלכות איסורי ביאה: ´גדולה מכל זאת אמרו יפנה עצמו ומחשבתו לדברי תורה וירחיב דעתו בחכמה´, וכל שכן שיועיל זה להנצל מיצה´ר של העבירה הבזוי הזו. והנני גומר בברכה שתהא תשובתך שלימה וגמורה ותתגדל בתורה ויראת ה´. 


 משה פיינשטיין.

ולסיום אכתוב מנסיון, שאכן לצערי אני מכיר אנשים שהיו שקועים עמוק בבוץ הנורא הזה, ובעזרת ה´ הם יצאו מזה כליל. וכלל גדול בכל בוץ שאם אין שם טפטוף מים בסוף הוא מתייבש, וככל שתוציא את ראשך מעיסוק בטומאה הרי שאט לאט הבוץ יתייבש, ותוכל לעלות בדרך התשובה. הפסיעה הראשונה בעניין הזה צריכה להיות ההתנתקות מהאינטרנט הפרוץ, ומיתר מקורות הרוע וההשחתה. יש תקוה לאחריתך, בכך שתאמין בעצמך ובכוחך להיות בעל תשובה. ותצא לדרך מידית, מבלי להניח את הזה לזמן אחר. עליך להאמין בכוח התשובה, וכל מה שאומרים בזה הוא אמת לאמיתה, האמן בדברי חז´ל כי השב בתשובה מתהפכים העונות לזכויות. ואפשר גם להזדכך לגמרי עד שלא יהיה לך קשר לעבר.


 מפעם לפעם תחזור על לשונות הרמב´ם בעניין הזה, ואני מצרף אותם כאן.


 "אל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה, אין הדבר כן. אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם, ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו, אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולין לעמוד בו, כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם.


 "גדולה תשובה שמקרבת את האדם לשכינה שנאמר שובה ישראל עד ה´ אלהיך, ונאמר ולא שבתם עדי נאם ה´, ונאמר אם תשוב ישראל נאם ה´ אלי תשוב, כלומר אם תחזור בתשובה בי תדבק, התשובה מקרבת את הרחוקים, אמש היה זה שנוי לפני המקום משוקץ ומרוחק ותועבה, והיום הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד, וכן אתה מוצא שבלשון שהקב´ה מרחיק החוטאים בה מקרב את השבים בין יחיד בין רבים, שנאמר והיה במקום אשר יאמר להם לא עמי אתם יאמר להם בני אל חי, ונאמר ביכניהו ברשעתו כתבו את האיש הזה ערירי גבר לא יצלח בימיו, אם יהיה כניהו בן יהויקים מלך יהודה חותם על יד ימיני וגו´, וכיון ששב בגלותו נאמר בזרובבל בנו ביום ההוא נאם ה´ צבאות אקחך זרובבל בן שאלתיאל עבדי נאם ה´ ושמתיך כחותם. 

כמה מעולה מעלת התשובה, אמש היה זה מובדל מה´ אלהי ישראל שנאמר עונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלהיכם, צועק ואינו נענה שנאמר כי תרבו תפלה וגו´ ועושה מצות וטורפין אותן בפניו שנאמר מי בקש זאת מידכם רמוס חצרי, מי גם בכם ויסגר דלתים וגו´, והיום הוא מודבק בשכינה שנאמר ואתם הדבקים בה´ אלהיכם, צועק ונענה מיד שנאמר והיה טרם יקראו ואני אענה, ועושה מצות ומקבלין אותן בנחת ושמחה שנאמר כי כבר רצה האלהים את מעשיך, ולא עוד אלא שמתאוים להם שנאמר וערבה לה´ מנחת יהודה וירושלם כימי עולם וכשנים קדמוניות´.


 

צא לדרך, בהצלחה - מנשה ישראל

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה