חברה והשקפה

חרדים ודתיים לאומיים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! אני בכיתה י´א לומדת באולפנה שהיא דתית לאומית ולא מזמן נפתחה לפני מערכת של עולם חרדי מופלא מדהים הכולל בתוכו מצוות ´נוספות´ כביכול שהדתיים לאומיים לא מקיימים:כגון גרביים שירות לאומי ועוד.. אני נמצאת בקרע בתוכי כי יש לי תחושה של צדק ב-2 הההשקפות. לגבי הגרביים יש לי מאבק עם בנות כיתתי שיש הלכה לשימת גרביים ואף מספר הצבע לגבי שירות לאומי אני עדיין.. בתהפוכות אם ללכת בעזרת ה" או לא כל הדברים האלה לא ברורים עדיין לא יושבים טוב עבורי מכיוון שלא חונכתי במגזר שהוא חרדי עדיין יש לי מאבק פנימי לאיזה מגזר אני צריכה להשתייך לפנות מה הוא המגזר שבו אני אוכל לקיים את מצוות ה" ייתברך בצורה הטובה ביותר!! אני באמת ארצה לדעת את דעתו של הרב. ע´מ שבאמת אוכל לדעת איך להמשיך ולהתקדם בחיים בצורה כזו שאוכל תמיד לעלות ברוחניות בעליית המידות המקרבות למלך מלכי המלכים דבר אחרון אני באמת רוצה להודות לכל ארגון הידברות המעניקים דברים מופלאים ונשגבים שמחזקים ונותנים לכל בתי ישראל הרואים אותם בכל שעה ושעה ברוך ה" שימשיכו בפעילות המקדמת לפחות אותי ועוד רבים יישר כוח!! ותודה לרב על שמקדיש מזמנו ועונה על השאלות. במיוחד על הנושא שאני שאלתי שאני רואה שמופיע כ´כ הרבה ונכנס כ´כ חזק לתודעת צעירים רבים בגילי ובגילאים מעלי... בהמון הערכה וכבוד!! תודה רבה!!

תשובה

שלום וברכה


אם המדובר על המגזר הכללי של הדתים הלאומיים, הרי שאין מילים לתאר עד כמה ההתלבטות שלך חשוב לא רק בשבילך, אלא גם בשבילי ובשביל כל העם היהודי, כולי תקווה שבורא עולם היודע ומכיר את ההתלבטות הגורלית שלך ינחה אותך בדרכך הנכונה.

זה לא רק עניין השירות הלאומי, ולא רק דרך החיים שעמה תמשיך, זה גם נוגע ישירות לבנייך ובנותייך שתזכי להביא לעולם, באיזה מסגרת הם יהיו, ואם הם יהיו תלמידי חכמים, ואם פני הבנות שלך יאירו בחן יהודי טהור ויבנו בתים של קדושה, וכו` וכו`.

ובכן, ההיסטוריה שפטה, שאע"פ שיש במגזר הדתי לאומי תלמידי חכמים, מ"מ ההגנה על הבנים והבנות שגם הם יהיו כך, לא קיימת שם, מאחר והנוער במגזר הזה חשוף לגמרי לתכנים מהציבור הכללי, ואין כל ערובה ושמירה על הדור הבא שיהיה לו שכל לשאוף להיות כמו ההורים שלו, המלחמה בין היצרים אצל הנוער במגזר זה הוא מלחמה איומה ונוראה שהפילה הרבה חללים, ויש אף שיאמרו ויוכיחו מספרית שהרוב לא עמד במלחמה זו בהצלחה.

לעומת זה, במגזר החרדי, ההגנה על הדורות הבאים קיימת כמעט במאה אחוזים, ועושים כל הזמן מאמצים שזה יהיה במאה אחוזים, גדולי ישראל בעלי רוח הקודש שהיו רובם ככולם במגזר החרדי הראו את הדרך והשיטה איך לבנות מסגרת שתהיה ערובה לקיום התורה במידה הכי מצויינת כפי שהיה קיים בכל הדורות כולם. והם אכן גדלו והצליחו וגם עשו פרי.

כיום כבר כולם מסכימים שהטלויזיה והאינטרנט הם אם כל חטאת, והחכמה של גדולי ישראל בראשית התהוות כלים אלו, להתנתק מהם טוטאלית, וההחלטה הגורפת המקויימת הלכה למעשה, אף שזה נראה כפאנאטיות, היא ששמרה על הערכים הטהורים שעליה מושתת בית בישראל כפי שאת רואה אותה משתקפת מבין הספרים הק`, ואכן, רבים רבים במסגרת הדתית המקבילה, הכירו ומכירים בכך, ויש ביניהם הרבה שעושים את המעבר לציבור ולמגזר הנקרא חרדליי"ם, והעיקר בעניין אינו ברמת ההישגים והידע בתורה, אלא ברמת יראת השמים !!!.

שלא לדבר על השאיפה לעליה בדרגות העליונות של התורה הקדושה, במעלות ובמידות כפי שהן מפורטות בסולם הידוע של רבי פינחס בן יאיר, ברור, כי השאיפה הזאת אצל הצעירים רווחת מאוד בציבור החרדי, לעומת הרווח במגזר המקביל.

תתבונני טוב, הרי בהתבוננות אחורה, ברור שהיהדות נשמרה עד היום במשך הדורות אך ורק בצביון הנקרא כיום `חרדי`, לא היה צביון נוסף ליהדות אורתודוקסית, כל הספרים התורניים הנמצאים בארון הספרים היהודי נכתבו אך ורק על ידי אנשים שהלכו במצביון היחידי שהיה אז כמו הצביון ה`חרדי` כיום, הצביון הדתי זוהי חידוש של המאה האחרונה.

השילוב, בין תורה ומדינה, הנסיון לשמור על החילונים, הנסיון - להתערות עם החברה הכללית מבלי לעזוב את היהדות, אחרי שישים שנות מדינה וציונות, אפשר כבר לקבוע שהנסיונות אלו לא עמדו במבחן התוצאות.

מבלי להתייחס לאלו שנפלו במהלך הנסיונות, היה אפשר לומר שהיה כדאי לערוך את הנסיון הזה, מכיון שהיו מעטים מגדולי ישראל שבתחילת הדרך שקלו שהנסיונות והשילובים האלו יכולים להצליח, אולם, עם קבלת התוצאות היה כדאי לצד המפסיד לברך את צד המנצח, -כפי הנהוג בכל התמודדות-, ולהכיר בצדקת דרכם של גדולי ישראל [כולל הרבנות הראשית לישראל] שהורו בשעתו כי `שירות לאומי` היא בכלל `יהרג ואל יעבור`, וחבל שזה לא נעשה, אלא ההיפך, קידשו את ההפסד ועשו את זה כדרך ראויה ואף מועדפת.

לימוד במדרשה יהודית – אותנטית [חרדית] ברמה, תרומם אותך ותיתן לך רוח גבית להחלטות הגורליות, תמצאי שם חברה שמתלבטת בדיוק בבעיות שלך, יש שם גם עזרה בעתיד למציאת זיווג הגון כאוות ליבך, תעלי ותצליחי.

זכרי, כי ההחלטה הגורלית, נשארת בסופו של דבר רק אצלך, אבל בשם הדורות שלך, אנא ממך, זוהי גם החלטה גורלית בשבילם, גם בשבילי כמו לכל העם היהודי, וגם... לסבא שלך מלפני כארבעה דורות שללא שום ספק היה יהודי חרדי. כל מי שהיה פשרני לפני ארבעה דורות כבר לא נשאר ממנו כיום שום זכר בעם היהודי.

בהצלחה – מנשה ישראל  


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה