שאל את הרב - כללי

האם מותר לשמוע רבנית שלא שמה כיסוי ראש

  • ט' טבת התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב... השאלה היא כזו..אם יש אישה שאינה קוראת לעצמה רבנית אבל מעבירה שיעורים באופן קבוע לנשים וידוע לי שהיא מצליחה לקרב אותן ממש להשם, אך היא אינה שמה כיסוי ראש וכו' כנראה בשביל לקרב את אותן נשים ולבסוף הן לוקחות צניעות בעצמן...האם יש התר לזה?

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

אין להקל לשמוע שיעורים על ידי מי שמקילה בשמירת ההלכה, ואפילו לצורך קירוב רחוקים. 

מן המסרים העיקריים שחייבים להעביר למתקרבים היינו ההכנעה לחיובי התורה, ואפילו כאשר אותם חיובים אינם תואמים להבנתינו או לצורת חיינו באותו זמן. 

והמלמדת מסרי התורה לציבור של נשמות יהודיות היא לא רק משמעת ענינים שכליים, אלא במציאות היא משמשת בשבילהן ל"דוגמא אישית" לשמירת התורה. והמסר שחיובי ההלכה ניתנו לשינוי ולהקלה מצד היחיד - ואפילו אם השיקול הוא "לצורך קירוב" - היא מסר פסולה - ואפילו למתחילות.  

מאידך, העובדה  שרבנית זו אינה שמה כיסוי ראש, איננה ראיה שהיא פועלת בהקלה נגד  ההלכה. יש חיוב לדון את כל אחד ואחת לכף זכות, ויתכן שהיא לא נשואה, או גרושה (שיש מתירין ללכת בלי כיסוי למצבים מסויימים), או שהשיעור בתוך ביתה והיא מקילה מכיוון שזה בתוך כתלי ביתה, וכו'.  

אמנם מי שמארגן את השיעורים ויש לו את האפשרות ליצור קשר ישיר עם מוסרת השיעורים ולברר את הנושא, ראוי שהוא יוודא ויברר ממנה מהי סיבתה להקל על פי הלכה (וכמובן שהדבר צריך להעשות באופן שאינו מבייש אותה חלילה); ונראה שאחרי בירורו את הנושא,  הוא זה שאחראי להודיע לציבור ולכלל המשתתפות שהדבר נבדק, ושאין כאן פירצה בהלכה. 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה