שאל את הרב - כללי

איך להתנהג עם אמא

  • ה' טבת התשע"ו
אא

שאלה

אני חזרתי בתשובה לפני חצי שנה ואני בן 13.5 ואמא שלי לא אוהבת את זה אני בבית ספר חילוני ואני הולך עם כיפה שחורה וציצית. ותלבושת בית ספר וכולי אחרי בית ספר אני הולך עם שחור לבן לישיבה בחיפה ״החיים לדוד״ סניף של הרב ראובן אלבז שליט״א ובראשת הרב שי פרי שליט״א ואני הולך לישיבה ולומד שם אחרי בית ספר חצי יום של תורה ואני אוהב את את זה ואמא שלי לא מרשה לי ללכת לישיבה רק לישיבה עם בגרות ואני לא אוהב את זה ואני גרוע בלימודי חול ואנא שלי כועסת מאוד שאני לא מתנהג יפה ואני לא יודע מה לעשות איך להתנהג איתה ... הרב יכול לייעץ לי?

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

אשריך ואשרי חלקך שזכית להתקשר בלי פחד למה שאתה יודע שהוא דרך נכון בחיים של ההתקשרות להשם יתברך!

באותו זמן, אתה גם חייב לשמור על כיבוד האם, באותם נושאים ותחומים שאינם נוגעים ללימוד תורה;  וכמו שנצטוינו בתורה "כבד את אביך ואת אמך". 

וזה פסק הרב עובדיה יוסף ז"ל בנוגע להורה שמתנגד לבנו ללמוד בישיבה רגילה (הלכות כיבוד אב ואם פרק ט' - נז):

"תלמוד תורה גדול מכיבוד אב ואם, ולכן מי שהוריו דורשים ממנו ללמוד בישיבה תיכונית, אין לו לו לשמוע בקולם, ויעדיף ללמוד בישיבה גבוהה, שעוסקים בה בתורה במשך כל שעות היום. ואין בזה ביטול מצות כיבוד אב ואם, שגדול תלמוד תורה יותר מכיבוד אב ואם, וכמו ששנינו ''ותלמוד תורה כנגד כולם''. ובפרט שכיום הישיבות הקדושות הם המצילות את הנוער מירידה רוחנית, וגם על-ידי שילמד בישיבה קדושה, וכל עסקו יהיה רק בתורה, תהיה לו הצלחה גדולה יותר בלימודו, והמציאות מוכיחה שבענין תלמוד תורה בבקיאות ובפלפול ובסברא, יש הצלחה רבה בישיבות שכל עסקם רק בתורה, מאשר בישיבות תיכוניות שעוסקים גם בדברים אחרים. ומכל מקום אם הדבר אפשרי נכון להשתדל לעשות כן על ידי השפעה של רבנים חשובים ותלמידי חכמים על ההורים ולפייסם בדברים, כדי שהדבר ייעשה גם ברצונם, ולהודיעם גודל מצות תלמוד תורה. [ילקו''י כיבוד או''א פרק ט' סעיף נז. יחוה דעת ח''ג סי' עה עמ' רמד. וח''ה סי' נו].

ומכל מקום , בכל דבר שאינו נוגע לענין הלימוד, חייב אתה בכיבוד ההורים בכל מה שיבקשו ממך שאין בו סתירה לחיובי התורה. 

לכן אם האמא כועסת שאתה "לא מתנהג יפה" [זה מה שכתבת] לגבי שאר ענינים שאינם נוגעים ללימוד, אז אתה חייב לשאול אותה "אמא, תגידי, איך את רוצה שאני אתנהג", וככה להתרגל להתנהג - כשאין בזה סתירה לשום מצוות התורה - כדי לכבד את בקשת האמא;

אבל אם כל הסיבה שהיא כועסת אינה אלא משום ההליכה ללמוד בישיבה רגילה, אז להיפך, ראוי להתיישב איתה ולהסביר לה: "אמא יקרה, אני אוהבת אותך, ומכבדת אותך, ואני רוצה תמיד לעשות את כל מה שאת רק מבקשת ממני. אמנם בנוגע ללימוד תורה אני לא יכול, כי אני חייב ללמוד במקום שיש לו את האפשרות ללמד אותי באופן שאני יכול להיות הכי מוצלח בתורה שאפשר. ואמא יקרה, אני מקוה שיום אחד יבוא וגם את תהני ותראי ממני הרבה נחת." 

ובהסבר כזה הרי אתה מודיע לאמא בפירוש שרצונך לקיים את רצונה, רק שלגבי לימוד תורה אתה חייב ללכת לישיבה הכי טובה.

ובאם אתה מרגיש את הצורך ליותר הדרכה ויותר סיוע בענין, נא המצא לנו טלפון שנוכל להתקשר אליך. 

בברכה לסייעתא דשמיא מרובה בכל לימודך, ושגם האמא והאבא ירוו הרבה נחת,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה