שאל את הרב - כללי

3 שאלות בנושא אמונה:

  • ד' טבת התשע"ו
אא

שאלה

1. בכל מקום בעולם כל הזמן מפרסמים את דבריו הידועים של הבעש"ט שעלה ושאל את המשיח: "אימתי קאתי מר? והשיב לי: בזאת תדע, בעת שיתפרסם לימודך בעולם, ויפוצו מעינותיך חוצה".. ומכן כל תנועת החסידות וכל מגמתה להפיץ מעיינותיו החוצה שיידע כל העולם כל יהודי בכל מקום כמה שיותר ובכך לזרז את הגאולה.. אלא ש... זאת רק חצי מהאמת... החצי שנותן לכולנו תקווה ... אבל ידוע שחצי אמת גרוע יותר משקר... למה לא מפרסמים את כל מה שנאמר שם ? הנוסח המלא הוא זה: "אימתי קאתי מר? והשיב לי: בזאת תדע, בעת שיתפרסם לימודך בעולם, ויפוצו מעינותיך חוצה". מה שלמדתי אותך והשגת, ויוכלו גם המה לעשות יחודים ועליות כמוך ואז ייכלו כל הקליפות ויהיה עת רצון וישועה. ותמהתי על זה, והיה לי צער גדול באריכות הזמן כל כך מתי זה אפשר להיות" בהמשך הבעש"ט מדבר על שלוש סגולות שאולי דרכן תצליח המשימה "ג' שמות שאין ברשותו לגלות, באמת הם רמוזים בהעלם, ואפשר לדעת על ידם קץ הגאולה" ובקיצור: הגענו למבוי סתום. את הג' שמות הכמוסים אף אחד מאיתנו לא יודע. ואיך בדיוק תבוא הגאולה אם היא מתבססת על כך שכולם ידעו לעשות יחודים כמו הבעש"ט הקדוש ? הרי לפי זה היא לא תבוא חלילה לעולם... ומדוע לא מפרסמים את כל מה שהוא שמע רק חצי ? מותר לספר חצי אמת ..רק מחשש שמה זה ייאש בני אדם ? 2. יש סיפור תלמודי ידוע שאליהו הנביא הסתובב בשוק עם אחד מגדולי ישראל והוא שאל את אליהו הנביא מי מכל המוני האנשים כאן הוא בן העולם הבא... וענה לו אליהו שאף אחד מהם. וככה הדבר חזר ונשנה מספר פעמים.. מכל אלפי האנשים בשוק אף אחד לא בן העולם הבא...עד שיום אחד ראו בקצה השוק יושבים שם צמד אנשים פשוטים ועליהם הצביע אליהו הנביא ואמר: שהם בני העולם הבא. וכששאלו אותם במה עיסוקים ענו שהם עוסקים ב: לשמח אנשים... עד כאן הכול טוב ויפה.. אבל תמהני: הרי נאמר בחז"ל במפורש: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא" (למעט 3 חריגים מיוחדים בחומרתם) אם כן .. אם כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. כיצד אליהו הנביא מסתובב בשוק הומה המוני יהודים ואומר שאף אחד מהם איננו בן העולם הבא. ולא רק אלא שיום אחר יום אחר יום הוא עונה זאת ??? הייתכן ? 3. נאמר על העולם הבא שהוא עולם נצחי. עולם הנצח. מה שקורה כאן הוא ארעי ותלוי זמן. והעולם הבא שהוא עולם הגמול הוא עולם נצחי.... אם כך כיצד תתרחש תחיית המתים ? או יותר נכון מתי ? אם העולם הבא שהוא עולם השכר של הנשמות הוא נצחי – כלומר לא יסתיים לעולם... תחיית המתים – שהוא שכר הגוף על עמלו... שאמור להתרחש לאחר שהנשמות קיבלו את שכרן.... לא יוכל חלילה לקרות לעולם.... משום שעולם הבא של הנשמות הוא נצחי....(לא נפסק לעולם) ואם תגיד שבשלב כזה או אחר מסתיים מתן שכרן של הנשמות בעולם הבא ואז הן מתגלגלות חזרה לכאן לתחיית המתים.. הרי שהעולם הבא ..איננו נצחי... (הוא תחום בזמן) ?

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

1. מבואר שם במכתב, שהבעל שם טוב זי"ע אומר שהוא מושבע ועומד שלא לגלות את אותם ג' הכוונות ואותם ג' סגולות. והמובן מזה שזהו חלק מעבודתינו  - להגיע לאותם כוונות וסגולות ולהשיג אותם בעצמינו; ושאין אלו דברים בלתי אפשריים לדרגתינו. ומה הסיבה שבאופן כללי מוצאים שרק מדגישים את השורה הראשונה שבדברי הבעל שם טוב זי"ע במכתבו, נראה לי משום שבדרך כלל המפרסמים הם אירגון חסידי שמבוסס על פעילות להפיץ את תורותיו של הבעל שם טוב ; ולכן הם מדגישים את מה ששיך לאירגונם. אבל לא נראה שכוונתם להסתיר את שאר התנאים שבמשפט, אשר כל אחד מודה שהעבודה באותו  התחום של הכוונות שייך לכל אחד ואחד בפרט. 

2. עיין סנהדרין פח:, ומה שפירש ב" מרגליות הים" (רבי ראובן מרגליות ז"ל):

" שלחו מתם איזהו בן עוה"ב כו'. כה"ג בברכות ד ע"ב, שבת קנ"ג א ובבא בתרא י ע"ב.  וע' בתו"ח שכתב:  "אע"ג דכל ישראל יש להם חלק לעוה"ב, היינו לאחר שמת ונידון בחיבוט הקבר ובעונשו של גיהנום שהמיתה והעונשין מכפרי ם עליו ונעשה בן עוה"ב , והכא קאמר איזהו בן עוה"ב כמות שהוא חי. וכן צריך לומר במס' תענית גבי ר' ברוקא חוזאי דהוי קאי בשוקא כו'. ועמש"כ לק ריש פרק חלק. ועוד זאת, אם כי כל אחד מישראל יש לו "חלק לעוה ב",  הנה גם מי שיש לו חלק באיזה דבר יוכל להפסיד חלקו, אבל ב ן עוה"ב הוא שחלקו מובטח ולא להוי בעבורא אחסנתא אפי' מברא בישא ."

3. ידוע לך שיש מחלוקת ראשונים אודות סדר תגמולי השכר לנשמות. ודעת הרמב"ן הקדוש שעולם הבא היינו הגמול הנצחי המגיע אחרי גן עדן שהנשמות עולות לשם אחרי פטירתם - עיין בספר "דרך מצוותיך" מצות ציצית. 

ואם כן יש לומר שהעולם הנצחי היינו השכר המגיע לנשמות אחרי סיום השכר של עולם הזה אשר אחד מן השלבים הכלולים בתוכו הינו תחיית המתים. 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה