שאל את הרב - כללי

דיני הרחקות

  • כ"ז כסלו התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב! אני נושאה ברוך ה' כבר 5 שנים בהן הקפדתי מאוד על מקווה והבדיקות שלפני... אך לדאבוני לא הקפדת י בהם על דיני הרחקות. בתקופה האחרונה אנו עוברים נסיונות לא פשוטים והרגשתי צורך עז להתקרב אל הבורא יתברך ולכן לקחתי על עצמי להפקיד יותר בדיני הרחקות - לרבות שינה בנפרד. אנחנו גרים ביחידת דיור קטנה בחצר של הוריי, היחידה כוללת חדר שינה בו אני בעלי ובננו התינוק לנים בו, סלון ומטבח קטנים וחדר נוסף המשמש את ביתנו בת הארבע. בחודש האחרון ישנתי בכל ימי הנידה בסלון, בשבועיים האלה עברתי עוד ועוד נסיונות אבל לא נשברתי, החלטתי שאני מקפידה... אך הנה אני שוב לפני נידה וחוששת שאשבר.... לא נוח לישון בסלון, הן פיזית והן בגלל שאני צריכה לקום לקטן שלא ישן לידי... אני מצד אחד רוצה מאוד לשמור מצד שני רוצה לברר האם ישנה איזה שהיא דרך להקל - מיטה יהודית אין לי אפשרות לקנות וממילא לא יהיה לי מקום עבורה (היא רחבה יותר עפ"י מיטב הבנתי), האם יש איזה שהיא דרך לשים חוצץ במיטה באופן שיא]שר לי מצד אחד לישון כמו שצריך ומצד שני לא לחטוא? דבר נוסף שמקשה הוא: 1. איך להגיב לילדה ששואלת מדוע אני לנה בסלון? (אני לא ישנה איתה בחדר כדי שלא תתרגל ותרצה שאשן איתה כל הזמן) 2. כשיש אורחים - מה לעשות? הרי יש כאן עניין של צניעות.. 3. כשאנחנו מתארחים - כיצד עליי לנהוג? מתנצלת מראש על ריבוי השאלות ומודה מראש על התשובה.בברכת חג אורים שמח וישועות רבות!

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

רצונך להתקרב לבורא יתברך ולמור את ההרחקות כראוי היא בודאי מרוצה בשמים. ויהי רצון שהשם יתברך יתן לך הכח להחזיק מעמד ולסדר את הדברים על צד היותר טוב וכמו שצריך עד שתזכי לראות ולהכיר ברווח הרוחני והגשמי שתקבלי את ובעלך מזה הקיום. 

לגבי המצב הטכני של המטות בביתך, מאד קשה לייעץ מה לעשות, ובפרט מבלי ראות. אך יש לך בעצמך לשער אם יש ביכולתך לקיים את ענין ההרחקות הנוגעות לשינה בדירה הנוכחית וכמו שמקיימים אותן כל זוג דתי, או שבלתי אפשרי הדבר בדירה הנוכחית. (כי שינה בסלון איננה עצה המועילה לאורך זמן, היא רק עצה להסתדר לזמן קצר - וכמו שציינת בצדק על כמה נקודות הנוגעות לזה במכתבך). 

הדרך המקובל אצל כל זוג דתי היינו שבימי הנידה והליבון תתקיים השינה של בני הזוג בב' מיטות נפרדות כאשר יש מרחק של "אמה" ביניהם. ובימי הטהרה אפשר לקרב את המיטות זה לזה.

לכן תצטרכי למדוד אם יש לך מספיק מקום לב' מיטות (לא משנה איזה מיטות יש לכם כעת - כדאי לקנות מיטות פשוטות חדשות שכן יתאימו לדרישה ההלכתית, רק כדי שתוכלו להשאר בדירה). ואם נאמר שהמיטה הכי צרה היא 70 ס"מ, א"כ תצטרכי רוחב בחדר של 70 * 2 = 140 ס"מ + אמה אחת ביניהם - 48 ס"מ = סה"כ 188 ס"מ.  ואם יש פחות מזה (עד 5 ס"מ פחות אפשר עדיין לעשות שאלת רב) אז תצטרכי לשקול יחד עם בעלך לעבור דירה. כי לטווח הארוך לא יעזור בלי לסדר את מצב השינה באופן מסודר כראוי, וכנ"ל. 

ויהי רצון שהקב"ה יתן לכם הרבה סייעתא דשמיא בדרככם. גם אבקש ממך טלפון לקישור על ידי צוות רבניות שיש לנו, בכדי שתוכלי לדבר עמהן לקבל חיזוק ויותר טיפים פרקטיים האיך לשמור באופן הכי מועיל.

בברכה,

רב נחום  


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה