שאל את הרב - כללי

חנוכה ותפילה

  • כ"ג כסלו התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב רציתי לשאול מה אני צריכה לעשות מחר בהדלקת נרות אם אני במדרשה ולא בבית לבקש ממישהי להוציא אותי? או שאני צריכה להיות שם בזמן שהיא מדליקה? ואם אני בבית אבל לא אספיק להגיע בשקיעה אלא מאוחר יותר שהמשפחה תחכה לי או שהם מוציאים אותי גם אם אני לא שם? ובקשר לסידור תפילה בכוונת הלב לא אומרים שם ה׳ בכלל בברוך שאמר ישתבח וכו׳ ובסידורים אחרים לבת ישראל כן אומרים אז לפי מה ללכת? תודה רבה!

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

 את צריכה להחליט בכל יום איפה מקומך לאותו יום. בדרך כלל הדבר נקבע איפה שאת הולכת לישון וגם אוכלת שם ב' סעודות במשך כל אותו יום. 

לדוגמא, אם את ישינה בבית ואת אוכלת במשך אותו יום של חנוכה ארוחה בערב וארוחה ביום בבית, אז הבית נחשבת למקומך לאותו יום, ואת יכולה לצאת ידי חובה אפילו בלי להיות שם. 

או אם את ישינה במדרשה ואת אוכלת במשך אותו יום של חנוכה ארוחה בערב וארוחה ביום שמה, אז המדרשה נחשבת למקומך, ואז את יכולה לצאת על ידי הדלקת השליחה של המדרשה לכל הבנות. 

אבל אם את ישינה במדרשה ואוכלת בבית או להיפך, תצטרכי לבחור קודם הדלקת נרות של אותו יום איזה מקום  הולך להיות מקומך; ואז את צריכה לדחוק את עצמך לנסות לישון דוקא באותו מקום ולאכול ב' סעודות באותו מקום במשך היום. 

אם בחרת איזה מקום כגון במדרשה ואת בסוף לא תגיעי לישון שם או לא תגיעי לאכול שם, אז את יכולה לצאת אם את בנוכח בהדלקה שם, בתנאי שאת תשתתפי ותקני "חלק בנר". וזה את עושה על ידי שאת משלמת סכום קטן (חצי שקל) לאחראית  במדרשה קודם ההדלקה כדי לרכוש "חלק בנר". 

בענין התפלה והזכרת שם השם, הואיל ויש שיטות שונות בחיוב האשה בתפילה, עדיף שתעשי כעת כמו שפוסק הרב ההלכתי במדרשה שלך. 

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה