שאל את הרב - כללי

פרשת ויצא..

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

(בפרק כח` פסוק כ`,כא`) וידר יעקב נדר לאמור אם יהיה אלוקים עמדי ושמרני בדרך הזה אשר אנוכי הולך ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש ושביתי בשלום אל בית אבי והיה ה` לי לאלוקים.. למה יעקוב לא נשבע למה דווקא נדר, ומה הכוונה אם יהיה אלוקים עמדי,,, והיה ה` לי לאלוקים...? קשה לי מאוד להבין את הדברים האלו.. אשמח לקבל תשובה. תודה מראש ושבת שלום.

תשובה


אם יהיה אלהים עמדי - אם ישמור לי הבטחות הללו שהבטיחני להיות עמדי כמו שאמר לי והנה אנכי עמך:
דעת זקנים מבעלי התוספות על בראשית פרק כח פסוק כ
(כ) אם יהיה אלהים עמדי - פשטיה דקרא אין זה תנאי אלא לשון שבועה כן יהיה אלהים עמדי וגו´:
פירוש הרא"ש על בראשית פרק כח פסוק כ
ויצא אם יהיה אלהים עמדי ושמרני. יש תמיהה איך היה אומר יעקב לשון אם משמע שהיה מסופק ממה שנדר לו הקב"ה וי"ל דהיה אומר בלשון שבועה וה"פ אם יהיה אלהים עמדי כלומר כה יהיה עמדי וכה ישמרני בדרך ונתן לי לחם לאכול וכן ישיבני בשלום שהאבן הזאת אשר שמתי מצבה יהיה בית אלהים:

והיה ה´ לי לאלהים - שיחול שמו עלי מתחלה ועד סוף שלא ימצא פסול בזרעי כמ"ש אשר דברתי לך והבטחה זו הבטיח לאברהם שנאמר להיות לך לאלהים ולזרעך אחריך (לעיל יז) (זרעך מיוחס שלא ימצא בו שום פסול):

רבינו בחיי
 והיה ה´ לי לאלהים. אין זה תנאי חס ושלום כי אם נדר, יאמר שאם ישוב לארץ ישראל אשר שם בית אביו יצחק יהיה השם המיוחד לו לאלהים כי שם יעבדנו בארץ המיוחדת. וזה על דרך מאמר חז"ל (כתובות קי ע"ב) כל הדר בחוצה לארץ דומה כמו שאין לו אלוה:

אור החיים על בראשית פרק כח פסוק כא
(כא) והיה ה´ לי לאלהים ועד עתה אינו לאלהים ח"ו ורש"י ז"ל פירש שלא ימצא פסול בזרעי (ספרי ואתחנן ו ד) ואין אני יודע היכן רמוז דבר זה באומרו והיה וגו´ ועוד הבטחה זו תמיד היא תלויה ועומדת ואימתי יהיה קץ הגבול לעשות האבן מצבה:
 והנכון הוא שנתכוין לומר שיתיחד אליו שם ה´ לאלהים כדרך שנתיחד על אבותיו אלהי אברהם אלהי יצחק גם יאמר עליו אלהי יעקב, והוא אומרו לי לאלהים פירוש לי ביחוד, ודבר גדול דיבר יעקב בזה, ותמצא שכן היה דכתיב (להלן לג כ) ויקרא לו אל אלהי ישראל ואחרי כן שלם נדרו אשר נדר לעשות אבן הזאת וגו´:[

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה