שאל את הרב - כללי

האם ומתי הפרות מותרים לאכילה

  • י"ט כסלו התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב כבודו! אני ובני שתלנו עץ לימונים ותפוז השנה אחרי ראש השנה. שאלה ראשונה: האם היינו צריכים לברך. אם כן האם מאוחר מידי? שאלה שניה: קניתי אותם עם הפרות במשתלה טוענים שהיא נתנה פרות מ2012 כתוב גם על העץ גם 2012 לא יודעת מה זה אומר ומה לעשות עם כל הלימונים שעל העץ.. ופעם אחת בטעות הבתולים שמה בדגים של שבת לימון אחד.. סליחה כבוד הרב אני לא יודעת מה לעשות... תודה רבה לך מראש

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

אין ברכה על שתילת עץ. 

יש לחשוש בעץ גם מצד ערלה וגם מצד שביעית. 

כל עץ שנשתל בארץ ישראל אסורים פירותיו בהנאה בשלש שנותיו הראשונות. 

לגבי מנין השנים, ההלכה היא,  שעץ שעוקרים אותו ונוטעים אותו במקום אחר, מונים לו השלש שנים משנת נטיעתו השנייה; ואם עקרו אותו יחד עם גוש אדמה שיכול לחיות ממנה גם אם לא היו נוטעים אותו מחדש, (יש לברר את זה מן המשתלה, אם הם מוכרים את העצים באופן ששורשיו העיקריים מכוסים עם גושי אדמה שיוכלו העצים לחיות מהם) - אז לא נתבטלה הנטיעה הראשונה, וסופרים גם את השנים הראשונות שלו לשנות הערלה. 

לכן,  אם ביררתם שאכן העץ נעקר ונמכר לכם באופן שהיה יכול לחיות מן גושי האדמה שמסביב לשורושיו, ואם מופיע על עץ הלימון (וכן אמרוו לכם בשעת הקנייה) שנתנה פרות כבר בשנת 2012, אז יש לכם לספור שלש שנים אשר הפירות אסורים בהנאה מאז 2012. וכן הדין לגבי עץ התפוז אם גם הוא נתן פירות כבר ב2012.  

אמנם חילוק יש בזמן חנטת הלימונים ועונתם - שנחשבת מתחילת חודש מאי בשנה עד חודש מאי של השנה הבאה - לבין חנטת התפוזים ועונתם - שנחשבת מאמצע חודש ספטמבר בשנה עד סוף חודש נובמבר של השנה הבאה.

~~~

אם כן, ואפשר לספור את שנות הערלה כבר משנת 2012, אז יצא (נעשה את החישוב לעץ הלימון מקודם):

שאם עץ הלימון נתנה פירות כבר בשנת 2012 - וזה נחשב מתחילת חודש מאי של אותה שנה - א"כ במאי 2013 התחילה שנה שניה, ובמאי 2014 התחילה שנה שלישית ונסתיימה במאי של 2015. נמצא שעד מאי 2015 היו כל הפירות שבעץ לימון אסורים בהנאה. 

לכן יתכן שהלימונים שאת מתארת עכשיו שנמצאים על העץ, הם כבר מלאחר שלש שנים ראשונים ומותרים בהנאה.

אמנם יש לקחת גם בחשבון, שלימונים אלו הרי התחילו לחנוט לאחר מאי בשנת 2015 שהיא שנת תשע"ה שהיתה שנת שמיטה; לכן אותם לימונים שעדיין נמצאים בעץ יש להם דין של פירות שמיטה וחייבים לנהוג בהם קדושת שביעית, אפילו עתה כשכבר התחלף השנה ואנו נמצאים בתשע"ו.

להדרכה בהלכות קדושת פירות שביעית והאיך להתנהג לגבי אותם פירות הקדושים בקדושת שביעית, נא ראי:

http://www.hidabroot.org/he/article/78254

ולמעשה, לגבי הלימון שניתן בדגים, יתכן שהיא היתה מותרת ושיש בה קדושת שביעית (שחייבים לאכול אותה ולא להפסיד אותה) ואם כך, נמצא שברוך השם לא נעשית בזה כל תקלה. 

~~~

ולגבי חשבון השנים לעץ התפוז:

אם עץ התפוזים נתן פירותיו כבר  בשנת 2012 (וגם הוא נמכר עם גושי אדמה המכסים על שורושיו באופן שאפשר לחשבן גם את השנים הראשונות שנתן פירות, וכנ"ל), הואיל ועונתו עד סוף נובמבר [כנזכר למעלה], נמצא שהפירות שלו שנמצאות היום עדיין בתוך שלש שנים ראשונות; לכן אין ליהנות מהם כלל. ואם לא ידוע כלל מתי נתן עץ התפוזים את פירותיו בפעם הראשונה, וגם אי אפשר לכם לברר את הדבר, יש להחמיר מעכשיו לעוד שנתיים שלא ליהנות מפירותיו כלל, מכיוון שבספק הנוגע לשמירת מצוה מן התורה יש להחמיר. 

אבל מכאן ולהבא כדאי לברר בדיוק באיזו שנה נמצאים הפירות בגידולם, ולהתנהג על פי ההלכות השייכות (וכגון מה שידוע שאחרי שלש שנים הראשונות ואחרי שנת השמיטה, צריכים ליטול מן הפירות תרומות ומעשרות לפני שמותרים באכילה [ובתפוזים כאשר הם בשנה הרביעית שלהם, נוהג "נטע רבעי"]). ובנוגע למצוות אלו את יכולה להסתייע בהדרכה להלכותיהם בלינקים הבאים:

http://www.daat.ac.il/daat/multi/trumot/index.html

http://www.daat.co.il/daat/toshba/maagal/trumot1.htm

בברכה, 

רב נחום

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה