הלכות ומנהגים

האם אפשר לעשות בית מזוזה ממתכת?

  • י"א כסלו התשע"ו
אא

שאלה

קניתי בית מזוזה מהודרת וגדולה ממתכת ושמעתי מסופר סת״ם שזה לא טוב לשים מזוזה ממתכת אלא מעץ או מפלסטיק ורציתי לדעת אם זה נכון, תודה

תשובה

שלום רב,
 
מותר לעשות בית מזוזה מברזל, אלא שהובא בשם הבעל שם טוב זצ"ל שנכון שלא לעשות כן. וכפי הנראה דבריו הם דווקא לגבי ברזל, אולם בשאר סוגי מתכות גם לדעתו אין חשש.
 
מקורות: כן כתב בספר דעת קדושים (סימן רפט סק"א) בשם הבעל שם טוב זצ"ל, שנכון לקבוע המזוזה בתיק שאינו ברזל, שכן המזוזה מאריכה ימים (כמו שנאמר בספר דברים פרק יא פסוק כא למען ירבו ימיכם וגו', ומבואר במסכת שבת דף לב עמוד ב, ובמסכת קידושין דף לד עמוד א, שהפסוק מדבר על מצוות מזוזה) ואילו הברזל מקצר חיים (וכמו שמצינו כיוצא בזה במכילתא ספר שמות פרק כ פסוק כב, שזהו הסיבה שאסור להניף על המזבח ברזל, כי המזבח נברא להאריך שנותיו של אדם, והברזל לקצר, לפיכך אינו רשאי להניף המקצר על המאריך).

וכתב שם עוד, ששמע שיש קפידא גם על כל סוגי מתכת, אך הוא מסופק אם לא הוסיף השומע מעצמו לגבי מתכת, כיוון שמלשון חז"ל משמע שרק ברזל מקצר. ומה שאין נוהגים לעשות תיק מכסף וזהב להידור מצווה, הוא מחשש גניבת התיק. וע"ע בספר מזוזות מלכים (ס"ק סב) שהביא דברי הבעל שם טוב, ושיש שהוסיפו להיזהר מכל מתכות, וכתב שאינו מוכרח. ושם (שלום ואמת אות כו) הביא ראיה מפירוש רבנו עובדיה מברטנורא במסכת כלים (פרק טז משנה ז) שמותר לעשות בית מזוזה ממתכת. יעויין שם. וכן ע"ע בספר תולדות יעקב (עמוד שיג).
 
בברכה,
 
הלל מאירס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מזוזהמתכת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה