חברה והשקפה

גלגולים((

  • כ"ו חשון התשע"ו
אא

שאלה

קראתי מתוך מאמר "השלום" של בעל הסולם: "באופן, שאין כאן בעולמינו, שום נשמות חדשות, על דרך התחדשות הגופית. אלא רק סכום מסוים של נפשות, באות ומתגלגלות, על גלגל שינוי הצורה, מפאת ההתלבשות בכל פעם, בגוף חדש, ובדור חדש. ולפיכך, בהתחשבות מבחינת הנפשות, נבחנים כל הדורות, מעת תחילת הבריאה עד הגמרה של התיקון, כמו דור אחד, שהאריך את חייו כמה אלפים שנה, עד שהתפתח ובא לתיקונו, כמו שצריך להיות. ולא חשוב כלל, מבחינה זו, מה שבינתים, החליפו כל אחד ואחד, גופותיהם כמה אלפי פעמים. משום, שעיקר העצמות מהגוף, שנקרא נפש, לא סבלה כלום מחילופים האלו". שאלה: אם מספר הנפשות שמתגלגל מדור לדור הוא קבוע, אז באיזה אופן אוכלוסיית כדור הארץ גדֵלה? ומדוע הוא כותב נפשות ולא נשמות? באחת ההרצאות שלכם נדמה לי שנאמר שאנחנו מתגלגלים רק עד 4 פעמים?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
לגבי שאלתך על אוכלוסיית העולם שגדלה, זו אינה קושיה, כי הרי בקבלה נשמה מתפצלת לכמה חלקים, וכל האנשים הם בעצם ניצוצות נשמה מהאדם הראשון. גבר ואשתו הם למעשה שני חלקי נשמה אחת שהתפצלו בירידתם לעולם. גם ישנם מקרים שלא כל הנשמה מתגלגלת, אלא רק חלקים ממנה שזקוקים לתיקון.
המילה "נפשות" ו"נשמות" מתחלפות בלשון הקבלה, והכוונה היא לחלק הרוחני שבאדם. אם כי המילה "נפש" מתייחסת לרוב לחלק הרוחני הנמוך יותר של האדם, שצריך תיקון.
 
יש שכותבים שנשמה מתגלגלת רק ארבע פעמים, כגון:
אך כנראה שיש מחלוקת בין מקובלים לגבי שאלה זו.
 
בעיקרון, ראוי שלא לעסוק בנסתרות, ולקיים את מאמר הכתוב "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", וכפי שמבאר רש"י: התהלך עמו בתמימות ותצפה לו ולא תחקור אחר העתידות, אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות – ואז תהיה עמו ולחלקו".
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה